“Get the monkey off my back.”

Licensed from: StockSnap pixabay.com

 

Få apekatten vekk fra ryggen min!  

Det var da måte på kryptisk utsagn! Du kan si: Jeg har da aldri hatt noen apekatt på ryggen og ikke tror jeg at jeg vil få det. Det er jeg ganske sikker på også. Men forestill deg det! Hvordan ville det føles? Det kunne jo være litt koselig hvis det var en søt liten en som ikke var alt for urolig og som attpåtil gjorde som den ble befalt, som en veloppdragen hund. Og kanskje hvis du var mora hans (som på bildet). Men…hvis ikke…..

Dette utsagn tilegnet jeg meg antagelig på et kurs på 90-tallet, og siden har jeg brukt det i aktuelle situasjoner og gjerne delt det med de nærmeste også som motivasjon og mulig hjelp, uten at jeg kan sies å være ekspert på sånt. 

Jeg synes setningen er så bra og har hatt hjelp av den selv. 

Hva i all verden betyr dette? 

Uttrykket brukes for det meste i uformelle sammenhenger til å eliminere et stort problem eller en kilde til irritasjon. Det handler om å bære en byrde eller et problem som du finner vanskelig å bli kvitt. Og det dreier seg stort sett om problemer som andre lesser på deg. Det kan være i jobbsammenheng eller privat. 

Jeg har som sagt opplevd noen situasjoner hvor utsagnet har kommet til nytte og jeg kan ikke tenke meg annet enn at andre også har vært eller kommer til å havne i sånne situasjoner. 

Man skal jo hjelpe mennesker i nød og bidra til at de får en bedre hverdag. Det er ikke noe galt med det. Men når noen lesser et problem over på meg som jeg ikke er ansvarlig for, i den hensikt å gjøre det enklere for seg selv, sier jeg stopp. Det er ikke alltid lett å se situasjonen på riktig måte når jeg er midt oppi det, men tar jeg på meg “vingene” og ser på det fra fugleperspektiv, kan det bli mer klart. Jeg må tørre å si at “dette må du løse selv”. Jeg vil si at jeg heller ikke er slem, for det kan være hjelp til selvhjelp å overlate problemløsningen til vedkommende. Dette kan i høyeste grad også gjelde barn i mange situasjoner.

Så lett oppsummert: Er du bevisst på at du faktisk har fått en apekatt på ryggen, lemper du den tilbake til giver. Det er da viktig å få vedkommende til å skjønne at denne apekatten må han/hun håndtere selv!

Ha en apekattfri dag!

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Et utrykk jeg faktisk ikke har hørt…men skjønner meningen bak den..og ja…få apekatten over til den rettmessige eieren….Det er ikke godt å gå rundt med ekstra ballast….

    2. Veldig fint uttrykk :-)) Ikke brukt versjonen med apekatt før, sier at «noen» setter seg på skuldra. Apekatt var morsommere :-)) Håper du også har en apekatt fri dag ;-))

    3. Jeg innbiller meg at det kan være litt slitsomt å gå rundt med aper på ryggen! Også av den symbolske typen. Eller.. det vet jeg, har erfart det. Det er fort gjort å få aper på ryggen.. Særlig for oss damer, for vi vil egentlig ikke såre noen, og skal hjelpe og redde folk og gud vet hva. Med alderen er det lettere å holde apene unna. Det går an å støtte uten å påta seg hele ansvaret, som du sier 🙂 Slår et slag for det! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg