Hva er likheten mellom en and og et menneske?

Jeg kommer med nok et sitat fra et fremragende foredrag jeg opplevde på 90-tallet. Det var ved en amerikaner med navn Jim Pride, hvis jeg ikke husker feil.

“Paddle like hell!”

Det handler om å beholde roen i stressede eller kaotiske situasjoner.

Forstår du det allerede? 

Neste gang du observerer en eller flere ender på vannet: se nøye etter. Hvis anda har fått opp farten, ser den fortsatt rolig og  harmonisk ut i bevegelsene….. over vannet. Den bare flyter av gårde. Men, for å komme seg opp i den hastigheten, foregår det mye under vann som du ikke ser. Den padler for livet, i full fart!

Hva er så parallellen med deg og meg?

Kunsten er å tilsynelatende beholde roen i vanskelige situasjoner. Men inni deg foregår det masse! Der er det høyt aktivitetsnivå i form av tanker, følelser, problemløsing og kreativitet. Det padles som bare f… inni deg, men utapå: “rolig som skjæra på tunet”.

 

#and #duck #paddle #padle #stress #calm #rolig

Dette bildet er tatt av meg ved Østensjøvannet i sommer. 

 

10 kommentarer
    1. He-he, ja jeg prøver å se ut som en and…når jeg er stressa på innsida 😀 He-he…neida…ikke som en and..Men jeg skjønner poenget 😀

    2. Aha! Takk for denne fine innsikten i likhetene mellom ender og mennesker 🙂 Vi har flere ting til felles, mennesker og ender: vi lever, puster, har kropper med alle slags organer, må bevege oss for å holde formen, kan bli syke. Blir født, og til slutt dør vi. Lista kan nok bli mye lenger 😀
      Ender er herlige vesener. Jeg liker de nebbete fuglene 🙂

    3. Ja det er riktig det…rolig som anda…hihihi…Jeg får ofte høre at jeg ser så rolig og avslappet ut..i gitte situasjoner…mens inni meg så koker det….så da har jeg litt av evnene til anda…hihih

    4. Jeg er visst slik jeg. Aldri stressa, sa de på jobb. Og ingen kunne skjønne hvordan det gikk an … men følte selv at jeg ikke stressa så mye, selv om vi jobba mot deadline og det innimellom ble ganske vilt på den arbeidsplassen. Men en kan jo ikke jobbe fortere enn en kan, så da er det jo bare å gjøre det beste ut av det, og håpe det går greit. Paddle like hell, synes det var et utrolig bra uttrykk!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg