Fra folkevognboble til el-bil

Så lite bilinteressert som jeg er, vil det synes merkelig at jeg velger å blogge om det.

På grunn av nettopp det, min labre interesse for bil, får de som har vært involvert i min bilhistorikk ha meg unnskyldt for eventuell historieforfalskning 🙂

Det startet med en beige VW boble på begynnelsen av 70-tallet (så omtrent sånn ut som den på bildet over). Jeg eide den ikke alene, og det er mulig at samboeren (senere ektemann) betalte den. Men jeg fikk sitte på. Da jeg fikk sertifikat i 1974 fikk jeg også prøve.

Så var jeg medeier i en del biler oppover. Husker noen av dem, men ikke alle, så ingen nevnt, ingen glemt 😉

Fra årtusenskiftet til 2005 hadde jeg en selveid, brukt Ford Sierra, som jeg arvet etter min svigermor. (På bildet er det en tilsvarende bil, sånn ca.)

I 2005 kjøpte jeg meg en brukt Citroen Xsara Picasso. Denne solgte jeg i 2008. På bildet ser du bilen til salgs sammen med loppisvarer 😉 Den ble forøvrig ikke solgt der, men via Finn.no 😉

Neste ervervelse ble en gul Fiat Barchetta (også brukt). Dette var i 2008. Den hadde jeg til 2014. Drømmen om cabriolet var oppfylt! Det ble litt upraktisk i lengden, men da hadde jeg i alle fall fått testet ut cabriolet også! Det var veldig moro!

Den gule bilen nevnte jeg også i et tidligere innlegg HER.

Så var det et år uten egen bil, inntil jeg høsten 2015 kjøpte en brukt Honda Accord av en i familien.
Den gjorde nytta si inntil den ble brutalt påkjørt høsten 2017….. og dessverre ble vraket.

Før dette skjedde hadde jeg allerede bestemt meg for å bytte bil, og den var faktisk bestilt på det tidspunktet det fatale skjedde. Det var og er leveringstid på noen el-biler, så min Nissan Leaf fikk jeg først i april 2018. I mellomtiden brukte jeg buss og tog og sykkel og apostlenes hester…..

Greit nok. Det fungerte for meg som bor så nær bussholdeplass og togstasjon.

 

Og her er min nåværende bil, Nissan Leaf, som jeg er veldig fornøyd med.(Dette er ikke sponset reklame.) Det er forøvrig den første bilen jeg har kjøpt ny!

Så var det mitt forhold til bil, som du allerede kan ha gjettet. Jeg føler at jeg må ha bil, selv om jeg fikk testet å unnvære det de månedene jeg kjørte kollektivt. Det fungerte perfekt for meg da, men jeg må innrømme at det er lettvint å ha bil tilgjengelig. Å bruke bil er jeg god på. Å ha greie på bil er det verre stelt med. Det er nok fordi jeg har minimal interesse. Den nye bilen er det annerledes med. Der er det heldigvis ikke så mye annet under panseret jeg trenger å bry meg om enn vindusspylertanken 😉 Det skal allikevel sies at jeg har vært ganske flink til å lese instruksjonsboka og sette meg inn i knappene og displayet på dashbord og ratt.

Jeg skal kanskje skrive mer om deler av bilhistorien min senere…..om hvorfor jeg valgte el-bil for eksempel….

#bil #elbil #bensinbil #bruktbil #kollisjon #vraket #buss #tog

 

 

8 kommentarer
    1. For meg er bil et fremkomstmiddel, som ikke bør se for gubbete ut. Hehe. Har hatt en del nye biler oppgjennom årene faktisk, både egeneide og sammen med mennene i mitt liv. 😉 Min siste bil var en Smart for two. Perfekt som konebil. Men nå som jeg ikke jobber lengre måtte konebilen vike … så vi har bare en fellesbil. Og slik blir det vel fremover også. Savner sykt mi lille loppe! Likte godt den gule saken der.

    2. Biler er gromt. Bobla har en plass hos meg, oldemor hadde en knall oransje boble fra 60 tallet. Hun tok ikke sertifikat før hun var godt over 50 og freste opp og ned brøttumsbakkene med bobla si <3 Jeg ønsket meg den når jeg blei stor, men rusta hadde tatt helt over før mutter fikk den i hende. Dessverre. Fine biler, godt å ha en bil en kan stole på tenker jeg 🙂

    3. Flotte biler! jeg har bare bil som fremkomstmiddel, og vi akkurat nå har vi bare gamle biler…Bil er bare utgifter…men her på landet hadde vi ikke klart oss uten…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg