Mjøstårn og landemerke.

Dette bildet tok jeg i mai 2018 i Brumunddal. Nå har de kommet mye lenger på huset. Barney beundrer?

 

Jeg tenkte at det var på sin plass å lage en tekst til dette arkivbildet mitt. Da var det å ty til søk på internett.

Småbyen Brumunddal i Ringsaker kommune kan skilte med verdens høyeste trehus. I september 2018 ble den siste bjelken heist på plass (i følge ABC nyheter).

Det ble høyere enn planlagt. Med sine 85,4 meter er Mjøstårnet  nærmest som en skyskraper i tre. Det 18 etasjer høye tretårnet skulle opprinnelig være 81 meter. Men da den siste bjelken ble heist på plass, var det klart at bygget blir over fire meter høyere enn først planlagt (i følge Moelven Limtre).

Når Mjøstårnet står klart i mars 2019 vil det inneholde kontorlokaler, hotell, restaurant og 27 leiligheter. Anlegget vil også inneholde et badeanlegg.

For eiendomsutvikler og hotellmagnat Arthur Buchardt  har det vært et sentralt poeng å bygge med tre. Han begrunner plasseringen med at Ringsaker er den kommunen som lager flest trebaserte produkter til byggebransjen. Han er også fra Brumunddal. (kilde: ABC-nyheter).

 Kommunen er den i verden som har mest kompetanse på bygging av store komplekse bygg i tre. “Jeg vil sette Ringsaker og småbyen Brumunddal på verdenskartet”, sier han.  “Gjennom Mjøstårnet viser vi nå at det er mulig å bygge store, kompliserte bygg i tre”, sa Buchardt i et intervju med ABC-nyheter.

Sånn er det med den saken. Nå vet både du og jeg litt mer om Mjøstårnet….:-) Det er lett synlig når du kommer E6 både sørfra og nordfra.

#limtre #mjøstårnet #brumunddal #mjøsa #E6 #trehus 

8 kommentarer
    1. Artig info. Skal se etter det neste gang jeg farter E6. Spennende å prøve nye ting. Men fikk noen tanker om tre og brann og slikt, men regner ned at brannsikkerhet er ivaretatt, så det trenger jeg ikke tenke på :))).
      Ønsker deg en fin dag.

    2. Tja…jeg er ikke helt sikker på om jeg syns det er så pent…Liker ikke disse høye skyskraperene..men joda…nyskapende og sikkert flott…Det blir vel mer av sånne høye hus etterhvert..vi må nok bygge i høyden…pga plassmangel..

    3. Hmm….min første tanke var at dette vil brenne godt, men det gjør jo også vanlige trehus, og det er jo sjelden at noe brenner sånn uten videre. Det ser litt snålt ut der det står helt for seg selv, men det er sikkert flott når det er ferdig 🙂
      Her i min by skal det bygges et høyt leilighetskompleks. Men det blir nok ikke i tre. Jeg har fått med meg at prisene på leilighetene også er høye. 23 millioner for den dyreste leiligheten. Det blir ikke jeg som flytter inn der nei 😉
      Kjekt å lese litt fakta, og om jeg er i området må jeg nok kikke på dette høye tårnet 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg