Da ønsket mitt ble oppfylt

Å oppleve ekte engelsk “afternoon tea” høres vel egentlig ikke uoverkommelig ut. Det kan jeg få i Norge også. Så var det dette spennende aspektet med utlandet, da.

Jeg måtte merkelig nok bli drøyt 66 år før min første “afternoon tea”. Jeg var med på en fellestur til Irland i mai 2017. Den turen har jeg masse bilder fra og mye å skrive om, men det får bli en annen gang. Nå konsentrerer jeg meg om den ettermiddagen vi var i teselskap.

Vi kjørte buss til et slott utenfor Limerick som het Dromoland Castle Hotel. Skikkelig stilig!

 

Og her var menyen.

 

Oppdekningen var det heller ikke noe å si på. Guiden fortalte oss at i et så fint teselskap ble det forventet at vi oppførte oss pent 😉  Man tar melk i teen hvis det skal være korrekt. Og det måtte prøves. Var faktisk godt. En anne ting var at koppen ikke skulle fjernes fra skåla før etter at den var løftet opp fra bordet. Det vil si at skåla ble tatt opp med venstre hånd samtidig som høyre hånds fingre tok tak i hanken. Og så kunne jeg drikke, med skåla fortsatt i venstre hånd under koppen. Jaja. Følte meg rimelig  adelig der og da.

 

Og her var delikatessene. Det skal være tre etasjer med godsaker. Her er det også regler som bør følges for å vise at man har dannelse. Man forsyner seg av en etasje om gangen, og ikke i en hvilken som helst rekkefølge, nei!

Den mest kjente på nederste etasje er agurksandwichen, tynne skiver av loff smurt med kremost og fylt med tynne agurkskiver. Disse kunne i gamle dager gjerne spises uten at man tok av seg hanskene. Tenk det!

Øverst er det scones, et slags rundstykke laget på bakepulver, som er en anelse søt. Disse spiser man med syltetøy og krem.

Så er det den midterste etasjen med kaker.

Jeg kan ikke si annet enn “namnam”…..

 

Et stiileben av bringebærkake med sukkerskulptur.

Atmosfæren i det gamle slottet som var gjort om til hotell bidro meget sterkt til at denne seansen levde opp til mine store forventninger! Det var så vellykket at jeg måtte gjenta det da dattera og jeg var i København i desember 2017. Skal ikke se bort fra at jeg skriver om det også.

Litt historikk: Det sies at tradisjonen med å drikke afternoon tea som slett ikke bare er en kopp te, men en kopp te servert sammen med lette sandwicher og noe søtt, stammer fra 1700-tallet. En hertuginne klaget stadig over at hun ble veldig sliten sent på ettermiddagen. På den tiden var det vanlig i hennes miljø bare å spise to måltider om dagen. Man spiste frokost og så middag klokken åtte på kvelden. Løsningen til hertuginnen ble å ta en kopp te, og litt lett mat på rommet sitt sent på ettermiddagen. Siden begynte hun å invitere venner over for å drikke te og spise sammen med henne, og dette ble så populært at andre i samme miljø begynte å gjøre det samme. Snart var det helt vanlig i hele overklassen å drikke te og ta et lett måltid på ettermiddagen. (kilde: Stavanger Aftenblad)

#afternoontea #teselskap #sandwich #scones

12 kommentarer
    1. Så koselig at du fikk oppleve det på et sånt sted da. Jeg har drukket Afternoontea flere ganger, men i enklere omgivelser. Jeg har en engelsk venninne og både hos henne og foreldrene ble det servertda vi besøkte dem i England. Koselig det også. Mitt første minne om dette er fra et verdshus i Cornwall for mange år siden. Morsomt å oppleve og godt smakte det også.

    2. Så interessant å høre om!! Både opplevelsen, stemningen og opprinnelsen. Opprinnelsen har jeg hørt om en gang for lenge siden.
      Men nå fascineres jeg veldig av tidsepoken, og da helst i England. Kunne tenkt meg å oppleve det sjøl. Heldige du. 😀

    3. Wow! Helt nydelig der jo <3 Et minne for livet det - og du vet, "når man blir 66, først da tar livet til" 😀
      Jeg vil også til Irland. Og til Skottland. Gjerne på afternoon tea 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg