Skikkelig husmannskost?

Faren min lærte meg å spise dette i gamle-dager. Gamle-dager for meg er for 50-60 år siden. Han likte det …..jeg smakte på det….og likte det også. Det skal sies at det er få matsorter jeg ikke liker. Her om dagen kom jeg på dette igjen. Jeg hadde pultost, jeg hadde poteter og jeg hadde godt smør. Javel, verre er det ikke. Potetene serveres helst nykokte og varme, men smaker godt kalde også. Prøv dette den som tør 😉 Jeg tuller! For meg er det en delikatesse! Ta en potetbit på gaffelen og ha på litt smør og litt pultost. Der har du det! 

Foreldrene mine var fra Løten. Da er man kanskje programforpliktet til å like pultost…..Løitenpultost. For Løiten er det eldgamle navnet på Løten. Men det het Løten allerede på begynnelsen av 1800-tallet visstnok. I riktig gammel tid het det Lautin.

Og her er retten. Måtte pynte med litt grønt, for er ganske fargeløst. Men smaken…den er ikke mye tam og fargeløs!

OBS. Dette er IKKE sponset reklame for pultosten. Må bare vise`n fram.

#pultost #potet #smør #godt

14 kommentarer

Siste innlegg