Hvordan beskytte de grønne mot kulda?

De grønne plantene holder stand ute på balkongen. De såkalt vintergrønne. De overlevde forrige vinter og vinteren før der også. Enten var det ren flaks, eller så var det litt kunnskap fra min side eller begge deler. Vanskelig å si. 

Nå har jeg i alle fall samlet dem der ute. Det blir som pingviner som skal holde varmen i Antarktis. Klynger seg sammen. Du har sett dem på film? De skifter på å stå innerst og ytterst for å holde på varmen. Det gjør ikke plantene mine. 

De må ha hjelp. Gran, furu og einer som stort sett er utpå der skal jo klare seg bra i norsk vinter. Men det er hvis de er plantet i jorda på bakken. Mine er i potter, og det vil komme frost fra alle kanter. Eller som Ludvig i Flåklypa sånn omtrent sier: “Det blæs nordavind fra æille kænter”. 

 

 

 

I dag var det “bare” minus 2, så ikke farlig for dem enda. Etter hvert vil jeg dekke til pottene med glavamatte eller bobleplast. Men jeg håper at jeg slipper. I fjor var jeg heldig. Det kom masse snø før det ble alt for kaldt. Snø isolerer og det benyttet jeg meg av. Måkte opp alt av snø jeg kunne finne der ute på balkongen og danderte rundt pottene.

Her ser du bilde av det. De hadde det nok godt og forholdsvis varmt under det hvite teppet. De klarte seg i hvert fall gjennom vinteren, og jeg hadde glede av dem i sommer også. Tvitvi sier nå jeg……

#vintergrønt #snødekke #furu #gran #einer #snø #vinter #blogg #balkong

 

4 kommentarer
    1. Så fine de er! Ja snøen den luner til. Jeg har noen som lever over hver vinter. De tåler utrolig mye. Jeg har funnet ut at det værste er våren. Om jordklumpen er frossen og sola sommer, så blir de lett svidd. Lykke til med dine!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg