November er så trist og grå…..eller?

November er så trist og grå,

men nyttig likevel.

For nå kan barna finne på

å lage moro selv. 

 

Jeg minnes dette lille verset fra barneskolen. Det er lenge siden. Hvilket klassetrinn det var husker jeg ikke. 

Det er Alf Prøysen som har skrevet det på 50-tallet. Visa heter “Året rundt” og ble framført i Barnetimen også. Hørte jo på Barnetimen. 

Det er ikke bare dette verset. Hver måned hadde sitt vers i denne sangen. Grunnen til at jeg husker akkurat dette spesielt godt: november er “min” måned. Jeg er født i november. 

Vi framførte skuespill på skolen. Det var på skoleavslutningen for året det skjedde. Foreldre var publikum. Skremmende for en sjenert barneskole-elev. Men jeg fikk roller i disse skuespillene, og nå fikk jeg altså tildelt november.

Husker ikke hvordan det gikk, men sitter igjen med en god følelse, så husket vel rimet og taklet sangen. Jeg kan tenke at  det var lettelse over at november-verset ikke var så langt 😉

Det er en litt melankolsk melodi også til dette novemberverset. Det gjør at det ikke framstår som den mest kule måneden i året.

Men så er det den moroa en kan skape selv, som det så fint står i siste linje.

Og slik er det vel med alt. Av og til får en ikke mer moro enn en lager selv. 

 

#prøysen #vers #barnesang #skoleavslutning #november #trist #moro

 

 

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg