Den gamle minneboka

Jeg har vært nede i kjellerboden igjen. Nå fant jeg den gamle minneboka mi fra barneskolen. Artig. Litt slitt er den, men henger sammen. Den bærer i hvert fall preg av å være bladd i.

De to første sidene er fylt ut av meg 22.10.57. Da var jeg snart 7 år gammel. Vi begynte på skolen det året vi fylte 7 den gangen.

Der er det bilde av meg, et par glansbilder og en velkomsttekst: “Vær så snill og skriv litt i minneboka mi. Hilsen Gunn”.

Så gikk boka på rundgang. Medelevene fikk låne med seg boka hjem for å kunne bruke litt tid på prosjektet og kanskje tegne litt og spandere på et glansbilde. Venner fra nabolaget og slektninger fikk også skrive i boka.

Dere som selv har hatt minnebøker husker sikkert mange av de vanligste versene. Her gjengir jeg mange av de som ble skrevet ned i min bok.

“En liten fugl synger for deg om alle ønsker som kommer fra meg.”

“Med vinden sender jeg en hilsen til deg. Når vinden snur, send den til meg.”

“Et lite minneord med hilsen fra meg. Alt godt i verden ønsker jeg deg.”

“Den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre glad.”

“Så lita og nett. Tenk om jeg hadde deg på et brett.”

“Tro det eller ei, jeg vil aldri glemme deg.”

“Jeg kjenner en pike så snill og grei. Hun går på skolen sammen med meg.”

“Du er aldri sur og lei, derfor vil jeg minnes deg.”

“Noen liker kaffe, noen liker te, noen liker deg og det gjør også jeg.”

“Vær tro og sann i all din ferd, for da får livet større verd. Vær lys og glad, se fram og opp, så når du nok til lykkens topp.”

“Når berg og dal oss skiller og du meg ikke ser, så husk at det var jeg som disse linjer skrev.”

“Rosene er røde, fiolene er blå, druene er søte og du er likeså.

“Hell og lykke følge deg. Bedre ønske vet jeg ei.”

“Må hell og lykke din livsvei smykke.”

“Om du skulle glemme at en og en er to, må du ikke glemme å være snill og god.”

“Dans calypso og dans rock, før du blir gammel og lyt bruke stokk.”

Og på den aller siste sida:

“Du er aldri lei,derfor vil jeg minnes deg.”

Snakk om fine visdomsord og lykkeønskninger på veien videre i livet!

Nå får jeg arkivere den igjen. Kanskje noen slektninger kan ha moro av den i framtida også?

Har du hatt minnebok?

 

 

 

20 kommentarer

Siste innlegg