Alene på en måte….og på en annen måte ikke…..

 

Det var den gangen jeg dro alene til Oslo på operaforestilling.

I utgangspunktet var det ikke ment sånn. Vi var tre stykker som skulle kose oss med operaen Carmen i Operahuset i Oslo, Den Norske Opera & Ballett. Billettene hadde jeg kjøpt lang tid i forveien. Det kan være en viss risikofaktor med sånt….

Det var første gang i Operaen i Oslo for min del. Gledet meg. Og Carmen er en festlig og lettfattelig forestilling.

Men så: En billett måtte selges på grunn av at en av oss tre måtte foreta seg noe som var langt viktigere den dagen, noe hun var veldig lei seg for. Den ble lett solgt på Finn.no. No problem. Da var vi to stykker igjen som gledet oss. 

Dagen før forestillingen ble den andre personen skikkelig syk, og det var hel sant! Ikke noe påfunn for å slippe å gå på operaforestilling 😉

Da satt jeg her da med to billetter og meg selv. De var ikke akkurat billige de billettene heller, og jeg ville ikke belaste den syke med denne utgiften. 

Da var det å ta toget til hovedstaden med to billetter. Troppet opp i billettluka og lurte på hva jeg skulle gjøre. De kunne ikke hjelpe meg, for de hadde fortsatt billetter til salgs. Men ikke så fin plassering som mine!

Plan B ble å plassere meg ved inngangen og spørre om noen ville kjøpe. Jeg fikk lov til det av billettselgerne. 

Det er faktisk noen som detter inn på Operaen uten å ha billetter også, viste det seg. Et tysk ektepar på 2-dagerstur til Oslo med Kielferja hadde plutselig funnet ut at de ville se Carmen. Neimen så fint da, tenkte jeg. Mannen kjøpte min billett og kona kjøpte av noen andre. Da ordnet det seg for oss tre i hvert fall. Han fikk en rimeligere billett og jeg slapp å kaste den i søpla. Norske penger hadde han ikke, så fikk med meg en Euroseddel hjem. Den fikk jeg bruk for senere på året.

Jeg dro alene. Noen syntes jeg var tøff som dro alene. Ikke i det hele tatt. Jeg var da faktisk ikke alene i den store salen. Jeg fikk  til og med en fremmed kavaler ved min side. Kona hans hadde ikke noe i mot det. Og forestillingen var fantastisk.

Og vi tre som egentlig skulle i operaen prøver igjen senere 🙂

Licensed from: AlexvonGutthenbach-Lindau pixabay.com

 

 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg