Gidder ikke Black Friday

Jeg blir møkka lei alle Black Friday-tilbudene som renner inn i mail-boksen og via reklame på TV. Det virker mot sin hensikt på meg. Det er så voldsomt masete! Og så er det ikke nok med at det er Black Friday. Det er blitt Black Week også nå de siste årene. 

Jeg skjønner godt at butikkene må selge og at de benytter enhver anledning til å få ut varer. Men når det kommer fram i media at det er mye lureri med disse tilbudene, gjør det ikke saken bedre. Senest i går kveld var det et innslag om dette på “TV2 hjelper deg”.

Nå skal ikke jeg putte alle forretninger i samme bås og skjelle dem ut. Det finnes helt sikkert varer der ute som virkelig er nedsatt for anledningen. Og jeg har ikke kapasitet til å sjekke dette. Media kan gjøre det, og gjør det av og til heldigvis. Det gjør oss som kunder mer bevisste og selgerne mer seriøse.

I lokalavisa i går var det en artikkel om nettopp dette. En liten nisjeforretning i byen vår boikotter Black Friday, og ikke minst Black Week. Små spesialforretninger har heller ikke mulighet til å henge seg på denne trenden med å dumpe priser i hytt og pine. Da kan det gå galt. Kjedebutikker har selvsagt større mulighet til å gjøre dette, og de gjør det til gangs. 

Black Friday på meg? Ikke i år……

Hva kommer det egentlig av? Wikipedia sier:

Black Friday, eller svartfredag, er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen er tradisjonelt begynnelsen på julehandelen og mange utsalgssteder åpnes ofte så tidlig som klokka tre på natta eller tidligere og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom. Ettersom Thanksgiving i USA alltid faller på den fjerde torsdagen i november, vil Black Friday finne sted på en fredag mellom 23. og 29. november. Denne fredagen etter Thanksgiving er fridag i USA.

Det har også blitt hevdet at «Black Friday» bidrar til at mange butikker igjen går med overskudd og dermed går fra røde til svarte tall i regnskapet. Dagen er også en viktig indikator på hvordan julehandelen kommer til å bli. Den fungerer som et barometer på folks vilje til å bruke penger.

 

Licensed from: Basimmiller pixabay.com

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg er ikke helt for denne dagen jeg heller…men jeg kan jo bare holde meg unna…så kan de som vil jakte etter stor tilbuder gjøre det…Er så mange andre dager med tilbuder her og der…så jeg orker ikke menge meg ut i butikker i dag…Mens sønnen min..han skulle ihvertfall ut å handle i dag! Det var jo NÅ man kunne gjøre kupp…hihihi…så joda…er nok kommet for å bli denne dagen også…

    2. Jeg holdt meg også unna Black Friday – liker ikke alle folka. Folk stimer til. Nei takk 😉
      Håper du har hatt ei fin uke, og at du har en god kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg