Hva er det nå jeg gjør til advent?

Ikke julestemning ennå. Kun rim på bakken og null snø. Når desember kommer nå på lørdag kan hende det endrer seg uansett. Da blir det “Samme prosedyre som hvert år…”. Har det i blodet.

Fram med adventsstake og lilla lys. Montere ledlyslenker på rekkverket på balkongen. Den lysende papir-julestjerna og den 7-armede, elektriske lysestaken får sine plasser i vinduskarmene. De som går på gata må jo se at jeg følger tradisjonene…..og litt koselig for meg selv og de som måtte stikke innom også så klart.

Er det mer jeg må gjøre da? Adventskalender har jeg ikke og ikke lager jeg det til noen heller. Ikke nå lenger. Jeg gjorde det da barna var små.

Kan jo så smått begynne å bake litt. Godt for alt som er unnagjort. I år blir det IKKE så mange slag…..sier jeg hvert år. Men nå mener jeg det; tror jeg…..

Julegaver er jo greit å bli ferdig med. Noen er klare. Innpakking og skriving av merkelapper kommer senere. Koselig kveldssyssel til TV-titting litt senere i desember.

Vinduene burde ha vært pussa. Blir vel noen milde dager som alltid før jul. Satser på kakelinna. Ellers blir det heldigvis tidlig mørkt, så det er bare gjester jeg har her på formiddag og tidlig ettermiddag som vil legge merke til “stygge” vinduer. I dag gikk sola ned i horisonten over Nes-sundet klokka tre.

Så er det de koselige matforberedelsene utenom kakene. Kjøpe inn gløgg kan jeg jo alt gjøre. Det må prøves tidlig i desember, sammen med pepperkaker.

Det blir så koselig atte……Fint å ha denne koselige tradisjonen på den mørkeste tida.

Advent, å vente på noe……Vi venter sikkert på forskjellige ting. Noen er kristne og noen ikke. Noen venter på feiring av Jesu bursdag og andre venter på vintersolverv. Det er vel ikke tilfeldig at de faller omtrent samtidig. Da kan vi alle vente på noe………sammen. De fleste venter på jula med fridager og festlige lag.

Uansett: Det blir en måned fylt med lys. Det er lysfest. Vi feirer lyset!

 

15 kommentarer
    1. Kjempekoselige tradisjoner ja 🙂 Jeg elsker advent og førjulstiden. Alle de kjempefine julelysene som lyser opp mørke desemberkvelder 🙂 Når jeg ser disse advetnsstjernene og adventslysene skinne i vinduene går det gjennom hodet mitt: ” Lurer på hva som skjuler seg bak disse adventslysende vinduene”.
      I år blir det adventskalender på meg 🙂 He, he, he 🙂 Vant en adventskalender fra P7 Klem for å ha hasjtagget et bilde 🙂 Kjøpte en adventskalender til mannene min, for han liker tegneserien “Lunch” 🙂 Derfor får han en slik advetnskalender. Vi har pleid å kjøpe oss flakskalender, men ikke vunnet noe særlig.
      Jeg begynner bakingen neste helg. Da skal vi invitere min mor på besøk, så får hun hjelpe litt til med å steke krumkaker, og det liker hun kjempegodt 🙂
      Ønsker deg en kjempefin tirsdagskveld <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    2. Jeg gjør ingenting til jul, bortsett fra julekalender… Her på bloggen. Og har vært innom og fått nye “drakter” til rottentottene, Salt og Pepper, som skal i ilden på lørdag 😀

    3. Godt å ha noe å se fram til i den mørke tiden. I dag var det rim her og det ga litt stemning. Jepp, masse lys blir det her også, Kos deg i kvelden 🙂

    4. Lys er viktig – jeg får ta fram mine i morra… idag har jeg vaska litt – så nå er det klart! Det blir adventsstjerne og adventsstaker, og noen stooore nisser som får lov på komme fram allerede nå! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg