Hørt om føflekk på øyet?

Så er dagen kommet. Timen på øyeavdelingen Ullevål sykehus.

Jeg har skrevet om det i 3 tidligere innlegg også, så dette er fjerde episode.

Det startet med lysglimt og tåkeflekk i høyre øye i høst en gang. Gikk til fastlegen. Henvist til lokal øyelege. Hun «friskmeldte» høyre øye, men fant en flekk på venstre øye. Den ser ikke jeg. Videre til øyeavdeling Elverum sykehus. Han var usikker. Ville ha «second opinion» og ga henvisning til Ullevål.

Bestemte meg der og da for ikke å grue meg. Dumt å ødelegge dager og uker med bekymring som kanskje aldri blir noe av. Jeg får ta det når og hvis det kommer, tenkte jeg.

Nå sitter jeg på toget hjemover og er forholdsvis letta.

På Ullevål øyeavdeling har de spesialister for enhver øyelidelse. Hver lege sin sykdom, kan jeg tenke. Bra spesialkompetanse på dem.

Jeg har føflekk på øyet. Ser det ikke selv. Ble altså oppdaget ved en tilfeldighet.

Har tatt bilder i haugevis tidligere og både scannet og tatt ultralyd flere ganger. Supereksperten i dag gjorde det samme.

Da det ble stille ble jeg nervøs. Har heldigvis klart å holde den følelsen langt unna helt til akkurat da. Sannhetens øyeblikk.

Dommen: Ganske sikkert ufarlig, men…. Det er en føflekk som må følges med på. Inn til kontroll på Elverum om 1/2 år.

Lettet? Ja! For da hadde det rukket å surre masse tanker omkring oppi topplokket. I verste fall hadde han sett der og da at det var kreft og at biopsi måtte tas. Noe som medfører risiko for synet. Det skjønner til og med jeg.

Det kan utvikle seg……og kanskje ikke. Kan hende jeg alltid har hatt flekken. Ingen vet. Derfor kontroll om 6 måneder.

Nå er det på’n igjen med positiv tenkning og glemme hele greia til DEN dagen kommer.

Har du hørt om føflekk på øyet før? Var nytt for meg!

 

16 kommentarer
    1. Jo da, det har jeg hørt om, for jeg har det selv. Den ble oppdaget da jeg var hos optiker, som tok bilde av øye. Ante heller ikke at man kunne få det der. Greit å vite om den, slik at man kan følge med den.

    2. Det har jeg ikke hørt om før nei. Men jeg burde nok sikkert ta en tur til optiker selv i alle fall. De som har utstyr til å se litt mer enn bare hva slags syn man har. Men veien dit er uendelig lang og slitsom….. Så dette var en liten påminnelse som jeg burde ta på alvor.
      Håper at det ikke utvikler seg, men er utrolig godt å vite at de passer godt på og følger med på flekken <3

    3. Du nevnte det med føflekk på øyet i tidligere innlegg, og da hadde jeg aldri hørt om det før. De kan sikkert dukke opp hvor som helst.
      Så godt det er ufarlig og ikke påvist noe “skummelt” da! Puh, kan man vel si ja. Fint du får oppfølging med jevne mellomrom fremover også. Kanskje vi ses i Elverum om et halvt år da? 😀
      God kveld til deg og Barney 🙂

    4. Ja det har jeg hørt om…Mener de sa jeg også hadde det…en liten flekk de så når jeg var hos optiker…og var helt ufarlig…Den ene hunden min hadde også det…og kunne forveksles med den farlige øyesykdommen de hundene får..så var veldig glad da de kunne si at dette var bare en føflekk, og ikke farlig..og ikke arvelig…Så bra det ikke var noe alvorlig hos deg også…phuu….Da kan man puste lettet ut…Men grunnen til at man skal us dette igjen..er vel at det kan utvikle seg kreft i alle føflekker,..så de vil vel følge med på det…Lykke til!

    5. Aldri hørt om det. Jammen godt det ikke var noe annet! Men gruer seg til sånne undersøkelser gjør man jo uansett. Godt du blir fulgt opp nå. Ha en vakker dag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg