Tradisjonen tro

Min julekveldsmiddag her sett lik ut i alle år! Sånn omtrent. Her i huset, og i alle hus jeg har bodd, har det vært det samme. Slik skal det være. Men det skal sies at om jeg hadde blitt bedt et sted på julaften hvor det var annerledes, hadde det vært helt greit. Så sær er jeg heldigvis ikke.

Det er svineribbe som gjelder. Og der skal svoren være sprø. Og det får jeg faktisk til. Nå går ikke verden under om den ikke skulle bli knasende. Det er nok av tips både i blader, aviser, på nettet og på TV om hvordan en skal få det til, så egentlig burde det være greit for alle.

I år blir det ikke lukt av ribbe og surkål her i heimen på julaften, for Barney og jeg er bedt bort. Koselig. Men heldigvis vet jeg at dattera er flink til å få til ribba, så da er det i boks. Da blir det sprø svor i år også. Legger press på henne nå.

Så er det surkål, svisker, poteter, lefse. sennep, rørt tyttebær og julepølse.

Det skjer det samme hvert år. Jeg gleder meg så til den middagen at jeg alltid spiser for mye. Og det er ikke lett kost, så ligger lenge i magen. At jeg aldri lærer, sier nå jeg. Men det blir nok slik i år også. Det er heldigvis ikke så ofte ellers at jeg overspiser.

Godt med juleøl og akevitt til dette.

Og så er det dessert også på julaften så klart. Jeg pleier sjelden å ha dessert ellers. Kun når jeg har gjester. Da er det å beregne plass til det også da. Jeg kan jo føle noen ganger at jeg har en egen dessertmage, for utrolig hva jeg kan få trøkt i meg.

Og desserten er multekrem med krumkaker. I de siste årene har jeg alltid laget noen av dem formet som kopper. Da fylles de med multekrem.

Og da er jeg vel antageligvis ganske mett når dette er fortært.  Kan hende at det da er godt å måtte ut på en liten luftetur med hunden for å få strekt på magen og bena og dratt inn litt oksygen som kanskje gir fortgang på fordøyelsen.

Så er det ikke slutt med det. Det blir jo koselig gaveutdeling og sikkert enda mer mat i form av litt kaker og kaffe.

Da er jeg skikkelig i gang med julens etegilde.

Gleder meg veldig og ønsker alle som leser dette en riktig god jul! 

Multekremen fra et tidligere år.

Og her er krumkakene. Det hadde jeg et eget innlegg om som du kan lese HER.

14 kommentarer

Siste innlegg