Utrolig deilig!

Veldig hyggelig med skikkelig familietid i jula…og andre ganger. I jula blir det mer. Det er langt flere forberedelser. Det skal være mer ordentlig og tradisjonsbundet. Og det er kjempekoselig å forberede både det ene og det andre. Så lenge en har energi og lyst og entusiasme i behold er det veldig fint. Det skal være lystbetont. Og det har det vært i år….og så klart mange år før det også. 

Jeg klarer å sette begrensninger for meg selv heldigvis………med årene. Ikke alltid vært sånn. Mange ganger kan det bli sånn at det er andres forventninger som skal innfris. Eller rettere sagt det JEG tror at andre forventer. Det kan bli slitsomt. Takk og pris for at jeg nå setter lista opp dit jeg kan føle mestring.

Da får jeg i pose og sekk. Forberedelsene blir etter hvor lista ligger…..koselig og lite stresspreget. Opplevelsene blir veldig bra, for lista ligger ikke for høyt. Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg mener, men kanskje sånn omtrent? Det blir en ro og harmoni over det hele. Det er sånn jula skal være, og det er sånn alle dager helst burde være.

Når det står på som hardest med full aktivitet på barn….og særlig barnebarn, og momo er vertinne, kan man trygt si at det er liv i stua! Men det er så utrolig koselig! Det er allikevel i stor kontrast til stunden rett etter at de har dratt. Men det er heller ikke tomt og trist da. For da trenger momo litt ro rundt seg. Og kanskje litt søvn. Jeg er tross alt gammal i forhold til ungfolka.  Og ja, jeg trenger faktisk 9 timers søvn om natta for ikke å bli gretten eller asosialt stum og rolig. Hehe….

Det går greit et par dager uten den obligatoriske “skjønnhetssøvnen”, men så…..

Som jeg mange ganger sier til dattera mi når jeg har passet barna hos dem, og da selvsagt ikke har fått nok søvn: Det går helt greit! Jeg kan nemlig sove når jeg kommer hjem, og så lenge jeg vil! Det er verre med dem. De har underskudd på søvn hver natt, inntil barna blir litt større. Så når jeg først er tilgjengelig, aktiviserer jeg barna om morgenen sånn at mamma`n kan få noen ekstra timer på puta som erstatning for tapt nattesøvn. 

Så var det meg igjen da. I går dro de hjem. Ikke trist, for jeg får snart se dem igjen. Og jeg fikk sovet. La meg klokka halv ti i går kveld! Og Barney var enig. Tok like så godt kvelden han også. Jeg bråvåknet av ukjent grunn klokka tre, men sovnet fort igjen. Klokka åtte i dag tidlig mente Barney at det var nok 😉 Han ville ut! Så ble det sånn da.

Og jeg var jo uthvilt…..etter 10 timer!

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg skjønner hva du mener. Har veldig lav list selv når det gjelder julesaker.. Men strir litt med list over middels i jobbsammenheng, der trenger jeg å jobbe litt.. For mest meg som lager forventninger der også.. Kos deg videre i jula 😊

    2. Jeg har nok vært litt vel flink til å legge lista selv, og den legges høyt. Men i år har jeg klart å tenke mer på meg, og mindre på andre. Og jeg valgte i grunnen bort en del av det sosiale. Jeg har hatt det veldig koselig likevel, og ingen har klaget 😉
      Min normale nattesøvn befinner seg på alt fra 3 til 6 timer søvn. Er jeg heldig vanker det en bonus iblant, med et par timer ekstra. I sjeldne tilfeller, når jeg er helt ødelagt, kan jeg sove 14 -15 timer i strekk. DET er luksus det. Men dessverre fryktelig sjelden.
      Kos deg masse videre nå i romjula <3

    3. Høres veldig fornuftig ut det du smriver om å legge lista for juleforberedelser.:-)
      Ja, he l t sant at de som “låner” barn ofte lettere kan sove ut etterpå. Selv om du har ett “barn” da 😉 Hunden.
      Ha en fin helg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg