Ettertenksomhetens dag…

Ettertenksomhet….hva er det? Høres deprimerende ut, men er det egentlig det? Kan jo være snev av melankoli og tristhet, men også tankene på det gode som har skjedd. 

Vi har de forskjellige høytidene våre gjennom året. De følger kalenderen og det er egentlig bare datoer som alle andre datoer. Men vi legger mer i det enn som så. Det kan gi både gode og vonde følelser. 

Jeg er så heldig at jeg har familie og andre mennesker rundt meg og hos meg på disse såkalt viktige merkedagene. Det har blitt en tradisjon at vi skal være sammen på noen av disse dagene. Det gjelder særlig julaften og nyttårsaften og bursdager. 

Jeg har prøvd å si til meg selv at jeg helt sikkert ville takle å sitte alene på både julaften og nyttårsaften hvis jeg måtte. Det er jo bare to av de 365 dagene på oversiktskalenderen min. Men klarer jeg å se på dem som det? Hva er så spesielt med dem? 

Jeg har aldri fått prøvd. Ikke har jeg villet og ikke har jeg fått lov…..av de nærmeste. Men hvis om atte…….Hm….vanskelig å si. Hadde sikkert blitt ekstra ettertenksom og sårbar.

Det er mennesker som har det sånn….ufrivillig. Da er det kanskje ekstra viktig å nettopp kunne se på denne spesielle dagen som en helt ordinær og vanlig dag, i hvert fall hvis ensomheten tar deg. 

Det å velge alenetilværelsen selv på en sånn dag er noe helt annet. Jeg har hørt om noen som gjør det. Overnatte i skogen under stjernehimmelen kanskje……Høres jo fint ut, men ikke noe for meg.

Jeg skulle jo egentlig tenke tilbake på året, men filosoferte meg bort i ettertenksomheten 😉

Jeg tror fortsatt at jeg vil oppsummere litt, men tar det i et annet innlegg, så ikke dette skal bli for langt.

Det er noe rart med dette. Når jeg setter meg ned for å skrive er det ikke alltid det blir som jeg har tenkt på forhånd. Tankene og ordene bare kommer av seg selv….og lar jeg dem komme kan det bli litt av hvert. Spennende også, da.

Da tar jeg altså året 2018 i et annet innlegg. Ha det bra så lenge……..

Utsikten fra vinduet mitt ved PC`n. Litt tåke i horisonten, så ser ikke Bangsberget i Ringsaker i dag. Det er bakom der et sted.

 

 

16 kommentarer
    1. Da jeg var yngre tenkte jeg på at det å være alene på julaften, ja det måtte være noe av det tristeste som finnes. Det er helt feil… Jeg har feiret julaften alene de siste 12 årene, etter eget ønske, og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk blir så opprørt over det. Jeg praktiserer de tradisjonene jeg har med meg fra barndommen og foreldrene mine, og koser meg med god mat og julegaver. For meg er det helt utenkelig å feire julaften hos noen andre, for da må jeg forholde meg til deres tradisjoner…. Når alt det er sagt, så er jeg ikke alene de andre juledagene. Da kommer venner på besøk eller jeg er hos dem.
      Jeg tror det har noe med hvilken innstilling man har til å være alene som er viktig. Vet mange ønsker å være alene, men familie og venner vil ikke la det skje for da får de dårlig samvittighet…., tror jeg 😊

    2. Ja, man blir litt ettertenksom når det er jul. Jeg begynner gjerne tidlig i desember å tenke over livet og året. Jeg har ikke lyst å være alene på julaften, og ikke nyttårsaften. Men å bare være meg og Hr Frodith synes jeg er deilig 🙂 Ha en fin kveld, blogging er spennende, det bare triller ned ting på “papiret” innimellom 🙂

    3. Jeg liker veldig godt ettertenksomhet. Å reflektere slik du gjør i dette fine innlegget er viktig, for du får kontakt med grunnleggende verdier i deg, og det er en god ting. Og du tenker på andre, som ikke er like heldige som deg. Ei god dame, med et godt hjerte, og med familie som er glad i deg – merkedager eller ikke <3 🙂 Det er viktig å verdsette det som kan verdsettes, og se ting i et litt større perspektiv. Å reflektere er en mine favorittaktiviteter 😉
      Jeg har hatt barn i over 25, og utsiktene for å feire jul alene er ikke helt tilstede. Mulig det kan bli alene-nyttårsaften for første gang neste år. Men det er lenge til, og ikke noe å tenke på ennå.
      Fin kveld til deg! 🙂

    4. Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Både om det med ettertenksomhet, hvordan ville det føles å være alene julaften, nyttårsaften. Kjenner meg selv så godt at jeg vet at det ikke er noe for meg. Har aldri hatt/fått muligheten til å teste det ut. Mannen min var mye alene før han traff meg, og han tenkte at det var en vanlig dag. Men jeg vet at det vil jeg ikke klare å tenke.
      Skulle jeg måtte være alene, ville jeg nok valgt å være med som frivillig på julaften et eller annet sted.
      Ellers kan jeg være alene, men ikke de to dagene der. 🙂
      Også kjenner jeg meg godt igjen i det at det jeg har tenkt å skrive renner bort i andre ting som hodet er fullt av når fingrene flyr over tastaturet 😉
      Ønsker deg godt nytt år! Klem <3

    5. Syns ettertenksomhet er vakkert og ikke noe deprimerende. Sikkert enklere når en har mye å være glad for. Nå er alle dager spesielle, men så klart er det flere følelser rundt noen. Tror jeg kommer til å velge kvelden alene, eller delvis alene. Men det er stor forskjell på «alene» og «ensomhet». Det siste er nok fryktelig trist. Men det har ikke noe med mengden av mennesker i rundt, men en tilstand inne i oss. Jeg trives godt sammen med sndre, men trenger tid for meg sjøl. Føler jeg har en god kombinasjon av dette. Klem :)))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg