Et veiskille?

Er det ikke alltid sånn? De siste dagene i et år blir jeg ettertenksom og forventningsfull. Selv om det i følge kalenderen er et nytt år med et nytt navn (les tall), er det jo egentlig ikke så mye å styre med? Dagene kommer og dagene går og de er forskjellige, men ser jeg det ut i fra naturens synspunkt så er alle likestilt. Været endrer seg, men det er ikke avhengig av om det er julaften eller nyttårsaften eller 17.mai for den saks skyld.

Hvis jeg hadde bodd i ei hytte langt innpå fjellet eller i skogen langt unna folk og trafikk, ville heller ikke jeg merket forskjell på de forskjellige merkedagene. Det er vi som gjør dagene til det de er og det er vi som skaper forventninger og dermed framskaffer både skuffelser og frustrasjon og enorm glede.

Derfor. Egentlig er det ikke forskjell på 31.desember og la si 1. eller 2. januar sånn sett. Men det er vel litt ok at vi gjør dagene litt forskjellige. Det blir mer liv i året. Det er tross alt 365 av dem.

Men. Det jeg da vil fram til: jeg må ikke ha alt for mange forventninger om å endre meg selv og omverdenen fordi jeg trer inn i et nytt år! Greit å ha et veiskille for å ta grep i ting, men ikke la det bli en hemsko. 

Dette er et bilde jeg tok for et par år siden nedi byen. Høstblader og skulptur. En åpen, utstrakt hånd vil jeg ha mot 2019.

 

10 kommentarer
    1. Fint. Ja, det er bare dager som kommer. Vi får strekke oss litt etter nye opplevelser som vi kan fylle disse nye dagene med. Hop og hei vi er i gang i et nytt år!

    2. Godt nytt år til deg. Fornuftige ord dette. Jeg synes jula bare var stress, eller kroppen min takla det ikke så godt, så jeg har vært skikkelig elendig denne siste uka. Mye bedre med hverdager. Men en kan jo med fordel piffe opp de også litt ekstra. Slik at alle ikke bare blir helt like. 😉

    3. Det syns jeg hørtes veldig fint ut; «en utstrakt, åpen hånd». Bedre kan en ikke, tenker jeg. Innholdet og forskjellene lager vi, datoer, helger og hverdager – det kan være veldig godt. Om forventningene ikke blir høyere enn realitetene. Men vi går uansett mot lysere tider <3.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg