Mye rart en skal se

Kanskje ikke så veldig rart. Men får meg til å fundere og spekulere litt. På vår vanlige morgentur i går, så jeg deler av en kortstokk. Det vil si kanskje 5-6 kort spredd utover et område på 10 kvadratmeter, sånn anslagsvis. Rett utafor der jeg bor. Langs gangveien ved huset. 

Hvert av kortene lå alene. Noen med baksida opp og noen med framsida synlig, som på bildet. Det var både spar, ruter og hjerter representert.

Da kan jeg begynne å fundere; hobbyfilosof som jeg er. Hvorfor lå de kortene der?

Ingen som har spilt kort ute i 16 minusgrader. Det kan jeg slå fast. Ellers er de i tilfelle smågælne. 

Hvem går og bærer på en kortstokk som de deretter mister deler av …..en dag i januar? Eller eventuelt kveld.

Jeg kan jo lure til jeg blir blå. Noe skal man jo lure på. Hva tror du? Har du en morsom vinkling på mysteriet?

Ingen som driver med “spå i kort” heller på et så lite fristende sted. Stedet er for så vidt greit, men årstida og kulda!

Ikke vet jeg……Tok i hvert fall bilde. Og det som lå i snøhaugen var hjerter 7…..I følge noen som driver med kortspåing betyr det “Fellesskap og enighet”. Leste det på nettet. Sikkert flere tolkninger……Hørtes ikke galt ut, hvis jeg skal ta det til meg som en spådom der rett framfor meg i snøen 😉

Litt tørre fakta fra Store Norske Leksikon:

Europeiske kort er kjent fra 1300-tallet, først i Italia og Spania, litt senere i Frankrike og Tyskland. Hvordan overleveringen østfra skjedde, er lite kjent, men det er mest sannsynlig at kortene kom via Egypt. Andre teorier er at kort ble kjent i Europa etter Marco Polos asiatiske reiser på siste halvdel av 1200-tallet, at de kom hit med korsfarerne, eller at araberne introduserte spillkort etter at de erobret Sicilia og Spania. Den fransk-angelsaksiske kortstokken med 52 kort og nåværende fargesymboler ble utviklet ca. 1480. Dette er nå den internasjonalt brukte kortstokken

#kortstokk #kort #hjerter #sju

10 kommentarer

Siste innlegg