3 punkter om kredittkort

1. Lett å få det

Det har i hvert fall jeg erfart. Jeg skiftet hovedbank for et par år siden på grunn av tilbud om lavere boligrente.
Da måtte jeg bli “helkunde”, eller hva de nå kaller det. Jeg måtte ha lån, lønnskonto og tilhørende kort hos dem, og avslutte forholdet mitt til forrige bank.

Det skal sies at jeg også har en annen bank, som gir høyere rente på innskudd. Det får jeg lov til!

Men tilbake til kredittkort, og at det er lett å få det. Jeg fikk tilsendt vanlig VISA-kort. Det er greit. I tillegg fikk jeg 2 forskjellige kredittkort. Greit det også, for jeg bruker dem ikke. Jeg hadde nemlig 1 kredittkort fra før, som jeg bruker av og til.

 

2. Gjeldsregister

I dag, 1.juli, er det opprettet et gjeldsregister, sa de på Nyhetskanalen.
Hva er nå det?
Registeret vil vise navn på finansforetak du har lånt av, hvor mye du skylder i dag, hvor stor kredittgrense du har og hva renten på lånet ditt er.
Gjeldsregisteret vil påvirke hvor mye boliglån du har mulighet til å ta opp.

Det som er spesielt:
Selv om du ikke bruker kredittkortet, aldri har gjort det og ikke kommer til å gjøre det, regnes kredittgrensen på kortet med når banken skal finne ut hvor mye lån du kan få!

 

3.Kvitte deg med kort?

Da vet jeg hva jeg skal gjøre.
Jeg skal eventuelt ha mer boliglån, eller i hvert fall mellomfinansieringslån, på grunn av boligbytte (uvisst når).

For å få høyere beløp på finansieringsbeviset (og dermed mulighet for høyere lån), må jeg kvitte meg med de 2 kredittkortene som jeg aldri bruker! For kredittgrensen på dem reduserer lånebeløpet.

Banken tenker som så:
Har du kredittkort, kan du lett bruke opp til maksgrensa. De tar ingen sjanser.

 

Og da er det ikke nok å klippe i stykker kortet!
Jeg må melde fra til banken at jeg ikke vil ha det lenger. Eller sperre det.

 

Konklusjon blir da at jeg vil sitte igjen med kun 1 VISA-kort og 1 kredittkort.
Kredittkortet brukes ved store kjøp, og i utlandet.

 

Og OBS! Jeg husker alltid å betale hele beløpet før forfall! Det går aldri inn utgiftsrenter på det kortet mitt 😉

 

Og en annen ting på tampen:

Kredittkort er lurt å ha med som ekstrakort hvis det andre ikke fungerer. Jeg opplevde det i utlandet en gang faktisk. Hadde ikke kredittkort, og måtte låne av venninne.
Flaks at hun var med!

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Visakortet mitt er knyttet til bankkortet og altså et debetkort, ikke kreditt. Så jeg har kun ett kredittkort , fra banken det også da. Ikke store beløpet.
      Det jeg lurer litt på, er om kjøpekonti i nettbutikker telles med, for det har jeg ikke funnet ut av ennå. Jeg har lite gjeld der, men kredittgrensen er jo høyere, uten at jeg søkte om sånt den gang. Firmaene har jo selv økt grensen, “fordi jeg betalte når jeg skulle og er god kunde”. Som om jeg ville handle klær på kreditt for sånne beløp.

      Det ser ut som det fremdeles er lett å få mer gjeld da. Nå ligger det stadig annonser både på blogg.no og andre nettsider fra nytt selskap Defero om gratis sjekk av egen kredittscore. De fremstiller det som at de gjør folk en stor tjeneste..”se hvor kredittverdig du er..helt gratis”. Det igjen vil medføre at de som biter på og dermed blir registrert, får tilbud om forbrukslån, kanskje kredittkort, aksjer, fond, o.l. De vil jo anta at folk som er interesserte i egen kredittscore og kredittrating, kanskje er på pengejakt. Experian har samarbeid med Defero, og Experian driver med kredittsjekk for bedrifter og andre mot betaling. Experian er også en av dem som fikk lov å lage et gjeldsregister. Bukken og havresekken, synes jeg 😁.
      Jeg vet hva min score er, fra nettopp Experian, fordi jeg nylig handlet noe på nett og ble vurdert. Det kom jo brev om det. Nå er neppe Defero på jakt etter sånne økonomiske småttinger som meg, men heller dem med god inntekt, formue..hehe.

    2. Jeg har aldri hatt kredittkort.. Kan sikkert være kjekt i enkelte situasjoner, men best å klare seg uten tenker jeg.. Om man har er det som du nevner her viktig å betale før forfall.. Dessverre mange som ikke skjønner helt at dette er penger som skal betales tilbake.. og kjøper ting di egentlig kunne klart seg uten.. Ønsker deg en fin ny Julimånde <3

    3. Flott innlegg med mange fine og informative ting 🙂 Jeg har kredittkort som jeg har hatt helt siden jeg var i jobb.. med mye reising. Men det er fort gjort at det blir brukt for mye 🙂 Ha en flott kveld 🙂

    4. At det er lett å få kredittkort er sikkert, for jeg “kjøpte” meg ny iPad her for en stund siden. Hadde ikke nok penger til å betale hele beløpet så jeg tok det på avbetaling, greit nok. Det som jeg syntes ikke var like greit, var at jeg en uke eller så senere mottok et kredittkort fra de som hadde lånet. Jeg hadde ikke bedt om det, og ettersom jeg ikke aktiviserte det med en gang maste de som besatt på at jeg måtte gjøre det. Har aktivisert det, men lagt det vekk for jeg skal ikke bruke det.

    5. Det er veldig kjekt å ha et kredittkort. Jeg har 2, fordi det andre gir bedre fordeler enn det jeg har i banken 😛 ha ha.. Men det er viktig å bruke kortet riktig når man bruker det, slik at det ikke blir dyrt 🙂 Og ja, det er litt kjipt at dette inngår når man søker boliglån, men sånn er det jo bare 🙂

    6. Jeg synes også at det er veldig spesielt at de har valgt å inkludere hele summen på kredittkort, til tross for at folk ikke har brukt pengene. Det er litt kjipt for de som har eid kredittkort i mange år og som kun bruker det i noen få tilfeller.

      Baktanken med det er jo forsåvidt lett å forstå, men det straffer jo folk som har god kontroll over økonomien og som uansett ikke ville ha tatt kortene i bruk. Uansett så tviler jeg på at det vil få noen særlig store utslag for menigmann. Ser at den vanligste kredittgrensen ligger et sted rundt 30-40.000 kroner (kilde: http://www.kredittkortinfo.no/).

      Forhåpentligvis vil det nye gjeldsregisteret sette en stopper for det ville låneopptaket som har funnet sted til nå.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg