Barndommens is, bror min og skruskøyter😅

Skøyteis både her og der….

Har skrevet om det flere ganger siste tida. Holka og isen og det skiftende været.

Her om dagen tok jeg flere bilder av det. To av dem ser du i innlegget her.
Da jeg passerte den islagte gressplenen, og pigga meg fram på den holkete stien, fikk jeg en assosiasjon til barndommens skøyteis.

Bror min sa en gang at jeg måtte blogge om det😆
Nå gjør jeg det.

Dette var på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet.
Bror min er tre og et halvt år yngre enn meg.
Jeg var glad i å lære ham ting.
Også skøytegåing

Ikke det at jeg var ekspert sjøl, men var tross alt litt eldre.

Vi hadde skruskøyter som våre første skøyter.
Hørt om det?
Har dessverre ikke bilder fra den gang, men kan prøve å forklare enkelt.
Kunne bruke alle slags sko. Satte skoen oppi skøytejernet. På sidene var det skruer som vi kunne feste skøytejernet til skoen med.
NB. Fant et bilde på internett🙋🏼‍♀️ Se nederst i innlegget.

Og så var det bare å skøyte i vei. Og bokstavelig talt skøyta vi på veien. Mest nærliggende.
De jerna var så grove at det faktisk gikk an å skøyte på holkete veier og plener. Slik som jeg så her om dagen og som du ser på bildene.

Det vart ikke bare moro for bror min.
Jeg skulle absolutt lære ham å gå kunstløp😆
Ta flyver’n var det visst.
For måtte jo prøve noe mer avansert enn bare å gå bortover med de skøytene.
Det var nemlig ganske lett å mestre dem.

Åssen gikk det?
Broren min likte det ikke.
Så jeg mener å huske at det ble med den ene «timen».

Jeg var vel en tanke for ivrig og intens, kan jeg tenke😂

Holke EKT Ekeberg januar og soloppgangSoloppgang og holke på plenen EKT Ekeberg
Jeg fant et bilde på internett av skruskøyter:

8 kommentarer
    1. Jeg hadde faktisk slike skruskøyter da jeg var liten… arvet… så lånte jeg langløpere av brødrene mine også kom kunsløpsskøytene – hvite 🙂 Gode og artige minner 😀

    2. Jeg fikk danseskøyter. Og det var gøy med piruetter. Jeg klarte å gå på dem såpass at når jeg ble voksen gikk det greit å gå på rollerblades, når det kom 😀

    3. Hihihi, herlig historie 🙂 stakkars lillebroren lissom….! Jeg har nesten aldri gått på skøyter. Vi bodde i skauen og det var ingen naturlige steder å gå på skøyter, så hos oss var det bare ski som gjaldt! Klem <3

    4. Vi hadde skruskøyter ja og jeg har gått mye skøyter på veien!!!! Det var glatt da jeg var barn også visst! Fine minner. Nå har jeg sluttet å gå på skøyter…….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg