Bilder og litt historie Gamla Stan (9)


Vi ville bo i nærheten av Gamla Stan da vi først skulle til Stockholm. Men samtidig måtte det være et hotell som tillot hunder, og da falt valget på Scandic Sjöfartshotellet litt inne på Södermalm. Kort vei å gå til den gamle bydelen.
Vi var der flere ganger, men har samlet de fleste bildene i dette innlegget, så kan vel fort føles som litt spam…..men tar sjansen.
♦️
Det første bildet er av et gammelt og flott hus i Västerlånggatan. Jeg har sjekket litt i ettertid, og fant ut at dette er «von der Lindeska huset».
Wikipedia sier at huset ble oppført i 1633 av riksskattmester Erik Larsson von der Linde. Det er bygget i hollandsk renessansestil. Stammen i huset har også deler fra middelalderen.
Da jeg tok bildet, skjønte jeg at dette måtte være noe spesielt.
Rett under ser du også samme huset, adskilt fra nabohuset med et smalt smug👇


Og så var det fristende utstilling av belgiske vafler👇


Jeg elsker ravsmykker, og tok derfor bilde av dette utstillingsvinduet 👇
Nøyde meg med å se denne gangen. Har noen enkle ravsmykker fra før, men kunne så klart ha tenkt meg et litt mer gedigent ett. Var litt dyrt…..

I Prästgatan fanget jeg dette motivet. Den rosa sykkelen mot de varme, organiske fargene på husene👆

Dette er ikke fra Gamla Stan, men tatt fra Katarinahøyden på Söder med deler av Gamla Stan, Östermalm og vannet i fokus gjennom et hull i muren der oppe👇


Dette er også tatt oppe fra høyden på Söder og ned mot byen og vannet👇

Den lange togturen østover.
Stockholm til vanns var stas
Morgenturen med Barney vart bratt

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg