Hva sa? Cisterciens……hva for no’?


Tunga kan slå krøll på seg ved å uttale det ordet jeg skal skrive nå. Skal vi sjå. Er så vanskelig at jeg må dobbeltsjekke….CISTERCIENSERORDENEN.
Det vart riktig. Se linken til Store norske leksikon i linja over her, og et lite utdrag fra artikkelen under:

Cistercienserordenen i Norge

Cistercienserordenen kom til Norge fra England. Lysekloster ved Bergen ble anlagt i 1146, mens Sankt Edmunds og Sankta Marias kloster på Hovedøya ved Oslo ble anlagt i 1147.

Vi besøkte klosterruinene på Hovedøya i Oslo på vår tidligere mye omtalte øyhoppetur i Oslofjorden. Den øverste billedcollagen viser utsikt fra tårnet. Nabo G, Iva, Barney og jeg gikk opp de smale trappene i mørket der. Og vi fikk god oversikt både til ruinene og den røde Klosterkroa.
♦️
På den nederste billedcollagen er vi på bakkeplan. Og du kan ane hvor stort dette klosteret en gang var. På bildene ser du Blu, Iva, Barney og Nabo G. Mellompuddel Barney forøvrig på vei inn i tårnet. Du ser bakenden på’n i døråpningen.


Det var satt opp en modell av klosteret like ved. Det ser du under her. Et imponerende og stort byggverk har det engang vært.


Når det gjelder øyturen generelt, kommer jeg ganske sikkert til å fra tilbake flere ganger. Mange øyeer jeg ennå ikke har besøkt, og andre jeg gjerne vil sjå mer av. Her har du link til det forrige innlegget:
Det hender så mangt på Hovedøen.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg

Follow