Da vart det stekt flesk og kålstuing 😋

Stekt sideflesk i ovnen

Stuet hodekål med helmelk og muskatnøtt

Så vart det litt husmannskost att, da.
Det var ønske om stekt flesk til middag.
Det har jeg ikke spist siden jeg bodde hjemme hos mor og far.

Tror faktisk ikke det. Stekt bacon har det jo blitt opp gjennom.
Men ikke stekt, lettsalta sideflesk.
Men hva skulle jeg ha attåt?

Vet at noen bruker flesk og duppe.
Det er ikke jeg vant til, men vurderte å lage det. Endte heller opp med den metoden jeg lærte hjemme hos a mor.
Stekt flesk med kokte poteter, kålstuing og tyttebærsyltetøy.

Utgangspunktet var to stykker med sideflesk. De skar jeg opp i litt tykke skiver, eller så tynne jeg klarte med kniven jeg brukte. Klarer ikke å få de så tynne som baconskiver, men det skal de heller ikke være.

Som du ser av bildet, la jeg skivene på rist over langpanna og stekte i ovnen.
Overflødig fett ville da renne ned til langpanna.

Potetkoking er jo greit.

Så var det kålstuingen.
Skar opp hodekål i grove biter og dampet i kjele.
Da det var mørt, helte jeg av vannet og tilsatte helmelk, tok oppi jevning av hvetemel og vann og krydret med revet muskatnøtt, salt og pepper.
Tok oppi en god klatt med meierismør også, jeg,

Da var middagen ferdig, og gjestene og jeg kunne spise.
Det vart godt, og det ble så rikelig at jeg hadde middag dagen etter også🤗

 

6 kommentarer

Siste innlegg