Denne sølvpussinga vart enkel✔️👏


Dette hadde jeg glemt. Både at jeg skulle pusse sølvtøy til jul og hvordan jeg lettere kunne gjøre det.
Jeg fikk inspirasjon til blogginnlegget og pussinga ved å lese medblogger Frifrajobbrestenavlivet sitt innlegg om sølvtøy. Jeg har også sølvtøy. Er så gammel at det var vanlig å få det i gave en gang i tida. Vi fikk det i bryllupsgave av foreldra mine. Sølvbestikk til 12 personer. Både spiseskjeer, teskjeer, dessertskjeer, kniver og gafler. Og noen andre skjeer og en kakespade blant annet. I tillegg har jeg arvet noe av det sølvet som mor og far hadde. Så det er en god del i skuffen.
♦️
Bruker jeg dette sølvtøyet? Ja, jeg gjør faktisk det. Ikke daglig, men hver gang jeg har en eller flere gjester. Synes det er pent. Mønsteret jeg har heter Sonja. Jeg valgte det sjøl den gangen vi fikk det i bryllupsgave.
Så er det sånn, som du sikkert vet, at sølv oksiderer og blir misfarget. Jeg oppbevarer det i plastposer så det ikke så lett skal bli gulbrunt. Det hjelper en god del. Men det blir også påvirket ved bruk. Særlig i kontakt  med visse matvarer.
♦️
Jeg har ei veldig gammel flaske med sølvpuss i skapet. Prøvde å «kvinne» meg opp for å starte prosessen med pussinga her om dagen. Men så heldigvis kom jeg på at jeg skulle Google litt om temaet. Fant en YouTube-video. Takk og pris. Da vart det sølvpussing på en helt annen måte enn i gamle dager, skal jeg si deg. Tok fram aluminiumsfolie og salt. La folien i kummen, tappet oppi varmt vann og hadde oppi noen spiseskjeer med salt. Og oppi kummen med alt sølvtøyet.
♦️
Litt skeptisk, men var verdt et forsøk, tenkte jeg. Etter i underkant av 10 minutter tok jeg opp alt sølvet. Det var blitt blankt igjen! Utrolig, men sant. For at bestikket ikke skulle få skjolder, tørket jeg hver enkelt del med kjøkkenhåndkle. Og så vipps oppi plastposer igjen og ned i skuffen. Nå er de klare til bruk.
♦️
Men hvorfor blir sølvet misfarget?
Sølvet reagerer med svovelforbindelser i luft og matvarer og danner sølvsulfid. Dette er misfargingen.
Når sølvsulfid kommer i kontakt med aluminium, snur prosessen, og sølvsulfid blir til sølv igjen. BLANKT😀

Og et tidligere innlegg for noen dager siden som absolutt ikke er relevant  i sølvpussesaken☺️:
Den strømløse dagen og TV-intervju.

10 kommentarer
    1. For et tips! jeg har ikke selv sølvtøy – og har samlet på stålbestikk ene og alene fordi jeg fikk nok av å pusse da jeg var barn 🙈 har noe arvet som bare ligger der ☺️

    2. Herlig, så vakkert..Det var smart. Så kjekke tips..Det var vakkert bestikk du har. Er glad i sølv jeg.
      Jeg har vært den som har pusset og gnidd på gamle måten. Men jeg gjorde dette i august. Da jeg ryddet hele huset og skuffer og skap. Men neste gang…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg