Der slapp jeg unna😜

Vi snakker mye om været, vi nordmenn. En kjent sak. En god grunn er det nok, for det er mye VÆR, og særlig nå for tida. Vær i nord, vest, øst og sør har vært tema til og med på nyhetene i hele januar. På bildet viser jeg også litt vær, men ikke mye. Sjøl om bølgene på Mjøsa kan bli skikkelig høye og krappe, og for «innlandsmeg» ganske så skumle hvis jeg er utpå der i båt. Jeg bor ikke ved Mjøsa lenger. Dette bildet er fra cirka 2018.
♦️
Men det at vær får navn er litt spesielt. Jeg har egentlig lurt litt på hvorfor noen uvær får tildelt et navn og noen ikke. Har helt sikkert med styrkegraden, vindhastigheten og eventuelt  nedbørsmengde å gjøre. Men hvor går grensen? Det kom et skikkelig uvær innover Nord-Norge i forgårs. Verste i manns minne oppi der, sa noen. Men det oppnådde ikke den ære å få et navn? Eller har jeg gått glipp av det?
♦️
I dag derimot, kommer det et uvær som nærmer seg Mørekysten og Nordfjord og det har fått navn. Det heter INGUNN.
Da må det være et sterkt uvær. Kommer onsdag, sies det.
Men tilbake til hvorfor noen uvær får navn og andre ikke.
Jeg husker HANS. Det må vel være det forrige som fikk navn? I hvert fall hvis det følger alfabetet. Det er slik. Og her setter jeg inn en link som gir svar.
«Klar tale» skrev i august 2023 om dette. Artikkelen var skrevet etter Hans og før Ingunn, så de visste ikke at neste kom til å hete Ingunn, for det holdes hemmelig til like før uværet ankommer.
♦️
Det er Meteorologisk institutt som bestemmer navnene, og  for likestillingens skyld er det jente- og guttenavn annenhver gang. Hans, Ingunn….og neste må bli et guttenavn på J. Spennende. I hvert fall slapp jeg unna å få et uvær oppkalt etter meg, for jeg har bokstaven G, men den gang valgte de Gyda.
♦️
Men da er det verre for en av naboene mine nå, for hun heter Ingunn. Men hun tar det med knusende ro, og fikk seg i tillegg en god latter, og da kunne vi begge spøke om det😅
Alfabetet følges, med unntak av C, Q, X, Z, Æ, Ø og Å. Og de unngår navn på kongelige samt statsminister og slikt.
Det blir lenge til neste gang jeg har mulighet for at et uvær blir oppkalt etter meg, men like greit.
Spøk til side, for jeg sitter nok trygt her på østsida av fjellene, og jeg må bare ønske at Ingunn oppfører seg noenlunde greit mot dere på vestsida av fjella og videre oppover kysten🤞

4 kommentarer
    1. Flott oppsummering, der var du heldig…
      Det er jo en ganske genial måte å gi navn på vær..
      Faren min het Hans – lurer på hva hadde tenkt jeg.

    2. Hihi, greit å slippe unna å få samme navn som et uvær….! Mitt navn er nok altfor langt og uhåndterlig vil jeg tro, hihi….! Fint innlegg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg