Der var det i gang


Så var det nesten i gang. Vi hadde spist middag på restauranten ved siden av og entret Folketeateret i riktig  og god tid før forestillingen skulle starte. Hva vi skulle se? Miss Saigon. Det var ikke mye oppstyr der da vi kom. Ingen rød løper. Vi skulle på generalprøven. Regnet med at det var like bra som premieren dagen etter, hvor alle kjendisene var i salen etter først å ha paradert på den røde løperen for å bli fotografert for den kulørte presse.
♦️
Like greit å slippe den røde løperen. Jeg var der med Nabo A og Nabo E. Hadde plass oppe på balkongen, og så og hørte bra. Jeg har ingen bilder fra forestillingen, for det er ikke lov. Men jeg tok noen før teppet gikk opp og alle hadde satt seg. Salen ble nemlig full etter hvert. Både i orkester og balkong. 


Miss Saigon er en musikal skrevet av samme opphavsmenn som Les Miserable og basert på operaen Madame Butterfly. Den hadde verdenspremiere i London 1989. Historien består av kjærlighet, tragedie og håp. Og ikke minst krig og en umulig romanse mellom en vietnamesisk kvinne og en amerikansk soldat på slutten av Vietnamkrigen. 
Oppsetningen på Folketeateret i Oslo er den største produksjonen der til nå.
♦️
Det var en flott og mektig forestilling, men i starten følte vi at lyden var litt feil. Litt skarpt. Det ble bra etter pausa. Det er vel kanskje dette en generalprøve er til for. Ting som må rettes på kan de rekke å gjøre noe med før premieren kvelden etter. Dessuten var jo vi litt bortskjemte, for hadde vært på en fantastisk generalprøve to dager tidligere. Moulin Rouge på Chateau Neuf. Men for en forestilling Miss Saigon også er. Til og med et rimelig troverdig helikopter landet på scenen. Skikkelig virkelighetsnært i både lyd, lys og framtoning.
♦️
Nå blir det en god pause med scenekunst til slutten av september for min del. Likevel skikkelig mye trøkt inn på en forholdsvis kort periode. Mange år siden jeg var på teater sist nemlig.
♦️
På vei ut fra Folketeateret mot trikkeholdeplassen, tok jeg også et par bilder. Ett fra Folketeaterpassasjen og ett ved Oslo sentralbanestasjon, Jernbanetorget.
Og her har du linker til to tidligere innlegg:
Klarer jeg alt dette, da?
Nå vart det mye.

8 kommentarer

Siste innlegg