Det laver ned på fastelaven…..

Sånn ser fastelavenssøndag ut i år her på disse kanter av landet. Det laver ned med snø. Skulle tro det hadde noe med hverandre å gjøre. Har ikke det, vettu 😉

Lave i fastelaven og lave i “lave ned” har nok mest sannsynlig ikke noe med hverandre å gjøre. Og jeg kan nok heller si: ikke i det hele tatt!

Men da er det altså fastelavenssøndag i dag og her er det ingen hveteboller, dessverre. Får klare meg uten det i år. Hadde jeg visst at det kom noen på besøk, hadde jeg nok kjørt i gang en gjærdeig i går. Men jobba litt på apotek og så på VM på ski, så bollebaking ble nedprioritert i år 😉

Kan jo bake en annen dag også, jeg…..Trenger ikke være fastelaven. Tar ikke den tradisjonen så høytidelig.

For hva er nå fastelavenssøndag egentlig?

På nettet finner jeg at: Fastelavn eller fastelaven kommer av nedertysk vastel-avent, som betyr «aftenen før  fasten». Opprinnelig betegnet altså fastelavn kvelden før  askeonsdag, som innledet den 40 dager  langfasten i forkant av  påsken. Etter hvert ble fastelavn en betegnelse for en periode på tre festdager som innledet fasten, nemlig fastelavnssøndag,  blåmandag og  feitetirsdag.

Og så var det altså snøkav igjen i natt og  i morgentimene. Pleier å være en sånn “snødætt” i mars. Og så plutselig blir det vår…etter hvert. Koselig og lyst er det uansett nå om dagen.

Og så er det siste innspurt på VM i Seefeld med Camp Seefeld og 5-mila. Takk for fin underholdning, men greit å få bruke tida på andre ting igjen.

Det har jo blitt så mange medaljer til Norge at det er nesten flaut. Men gratulerer til alle! Kan jo bli flere i dag…..5-mila er ennå ikke over i skrivende stund.

Og i morgen er det altså  blåmandag i følge min oppdatering angående fastelaven på nettet…..

 

 

 

19 kommentarer
    1. Når man tror våren er rundt hjørnet, kommer det jammen et snøfall dalende. Det kom et snøfall hos oss også tidligere i uken. I dag har det snødd litt innimellom.

      Jeg trøster meg med at snøen som kommer nå hjelper på den gamle snøen at den smelter fortere. Likevel blir man litt skuffet når snøen laver ned.

      Ønsker deg en kjempefin søndagsettermiddag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Det har lava ned her i dag også, Gunn, men det ante du vel, for vi bor nesten ved siden av hverandre 😀 Vinteren gjør en krampetrekning, og brått er Våren tilbake!
      Du det du nevner om fastelavn, visste jeg ikke før i dag 🙂
      Ja, Norge har gjort et knall-VM, og det har vært artig å følge med på langrennsløpa. Så artig at Holund vant i dag, sitt første VM-gull som senior, og etter en høst med mye sykdom. Herlig, og så rørt han var.. Ble rørt jeg også.
      Ønsker deg og Barney en fin søndagskveld 🙂

      1. Takk for koselig svar, Aina. Helt enig med deg ang Holund også. Virkelig fortjent. Ble rørt sammen med ham…..Ja, vi får vente litt til på våren vi som bor her omkring. Men det er greit nok 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    3. Det lava ned hos oss i går og litt i dag. Noe fastelavensboller har det ikke blitt her heller. Vi har nok med å stilne kvalmen 😉
      God søndag! 🙂⚘

    4. Så mye snø…. vi skal visst få endel cm på onsdag-torsdag…. det er ikke greit, for det er jo så våren her! Ja, det er nesten litt flaut å være norsk slik som vi har håva inn medaljer i vm…… klem <3

    5. Jeg ser at det har kommet en del snø forskjellige steder i landet, men her i Oslo har vi så langt blitt besvart for nedbør… Bortsett fra litt regn på morgenen 😊 Jeg har ikke bakt boller i dag, men var så heldig å ha 1,5 pose i fryseren. Så det ble boller med krem på for en stund siden 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg