Dette tok lenger tid enn forventet🫣

Grønt sjal strikket ferdig på rundpinne nummer 15 med garn fra Gotland
Der vart det ferdig

Stolt eier av et nytt, sjølstrikka skjerf, sjal eller hva jeg skal kalle det. Ferdig vart det i hvert fall etter mange måneder. Garn og rundpinnen vart innkjøpt på impuls da jeg besøkte Gotland i midten av mai. Nesten flaut, men det tok altså  over 5 måneder å få det ferdig. En dreven og ihuga strikker ville nok ha fått til dette på noen kvelder. Men slik vart det nå engang her. Har ikke strikka på mange år, for har prioritert andre sysler. Og det har jeg gjort i de siste månedene også.

Hvorfor det vart strikking igjen?

Jo, det skal jeg fortelle deg. Som sagt så vart garn og pinner innkjøpt på en tur til Gotland i mai. Ikke at jeg dro enkomst dit for å kjøpe det. Jeg var der på en tidlig sommerferie med Nabo A, som for øvrig er en ivrig strikkerske.
Og da vi poppa inn hos et veveri utpå landsbygda på Gotland, hvor vi tilfeldigvis passerte, ville hun kjøpe seg garn og pinner for å lage et sjal hvor det også fulgte en oppskrift med.
♦️
Da ble jeg revet med av stundens fascinasjon og apte etter henne. Bare at jeg kjøpte en annen farge. Grønn. Det er mer min type farge enn lilla, som hun kjøpte. Så vart det liggende der da, det feddet med Gotlandsk ullgarn og rundpinnen nummer 15. Passa forøvrig bra inn i interiøret mitt på stua, så fungerte som pynt ei god stund.


Så starta det

Husker ikke helt når det skjedde, men i hvert fall så tok jeg tak i saken sent i sommer en gang. Når jeg tenker meg om, har jeg skrevet innlegg om det tidligere, så kan gå tilbake for å sjekke. Setter inn de relaterte innleggene lenger ned her.
♦️
Da starta jeg med å lage nøste av feddet så klart. Fant fram oppskrifta og starta med å legge opp masker. Eller rettere sagt maske. For begynte i den spisse enden på sjalet. Utvide med en maske i starten av hver omgang med rettstrikk, og vipps vart det etter hvert slik du ser på det øverste bildet. Ferdig!
Ikke all verdens vanskeligste strikkeprosjekt vil jeg si. Kanskje noe av det enkleste. Det aller enkleste vil vel være å lage et langt skjerf. Da slipper du å legge på masker. Men ellers. Det verste var faktisk rundpinnen nummer 15. Skikkelig tjukk og vanskelig å håndtere. Men blir store, fine hull i strikketøyet, da. Luftig.
Har du lyst på et sånt sjal?
Fredag den 12.mai skjedde det mye.
Pyntegjenstand?
Vanskelig å strikke denne?
Kanskje på tide?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg