Egentlig for godt til å være sant?🙄

Bilde lånt fra Nordstrand blad

Det er mye som er for godt til å være sant. Det har jeg erfart opp gjennom et langt liv. Kommer ikke på noen gode eksempler akkurat nå. For det er noe annet jeg vil fortelle om, som jeg opplevde i går.
Her i bydelen jeg bor, på Nordstrand, har vi akkurat fått noe nytt og fint som jeg har tenkt å benytte meg av. Som overskrifta sier, er det egentlig for godt til å være sant.
Det gjelder de såkalte rosa bussene i Oslo.
Her er linken du kan klikke deg inn på for å lese og skjønne:
Ruter om rosa busser
Her er et lite utklipp fra artikkelen:
Slik fungerer det

  • Tilbudet er for deg som har fylt 67 år og som trenger transport fra dør til dør når du skal gjøre ærender eller har lyst på en tur ut.
  • En minibuss henter deg hjemme og kjører deg frem og tilbake dit du ønsker innenfor bydelene Alna, Bjerke, Grorud, Nordre Aker, Nordstrand, Sagene, Stovner, Søndre Nordstrand, Ullern, Vestre Aker, Østensjø og marka (Sørkedalen, Solemskogen og Maridalen).
  • Bussene kjører mandag til lørdag klokken 10–18. Skal du fra Maridalen, Solemskogen eller Sørkedalen, er åpningstidene klokken 11–17 på grunn av lange kjøreavstander.
  • Bestill reisen når du trenger den eller opp mot en uke i forveien. Du kan også bestille en tur basert på ankomsttid.
  • På transporten møter du hjelpsomme førere, og det er plass til rullator, rullestol og andre hjelpemidler om bord. Du kan også ta med deg en venn på turen. Dyr er ikke tillatt.
  • Husk å oppgi antall medreisende når du bestiller. Vi kan ikke garantere plassen for medreisende hvis du ikke gjør det

Se på det her da! Er det ikke helt enestående og utrolig?
Her jeg bor kom tilbudet i september i år, så ganske nytt. I andre bydeler har de hatt det lenge. Måtte bare sjå om det funka. Og det er ikke et tilbud kun for de som IKKE kan komme seg fram på andre måter. Det er merkelig nok for ALLE som har fylt 67 år. Altså meg også, sjøl om jeg både kan gå, sykle og kjøre egen bil. Fantastisk.
♦️
I går skulle Nabo A og jeg på quiz ikke så veldig langt hjemmefra. Vi bruker vanligvis 20 minutter når vi går dit. Men vi ville teste dette utrolige tilbudet. Var det som lovet? Ville ikke tro det før jeg så og opplevde det sjøl.
Bestilte buss på mandag via den grønne Ruter-appen, fikk varsel via sms både 1 time og 1/2 time før minibussen kom, og da den ankom rett utafor døra. Helt sant.
Da først kjøpte vi en vanlig billett via rød Ruter-app på telefonen, som vi også gjør ellers når vi kjører trikk og buss. Med pensjonistrabatt koster det 21 kroner.
♦️
Men det fungerer jo faktisk som en drosje, som en Maxitaxi. Og det var bare vi to naboer som vart henta og kjørt til quizen. Kun to passasjerer hele veien. Altså igjen, som en taxi, for 21 kroner😃Helt rått. FOR et fantastisk tilbud for eldre.
Vi kommer nok heretter til både å bruke beina, sykle og ta egen bil til steder vi skal, men har altså også denne fantastiske muligheten.
Skikkelig imponert over dette tilbudet med «Aldersvennlig transport» som Oslo kommune har fått i stand.
Er det kanskje sånn andre steder i landet også?
♦️
PS
Det skal for ordens skyld nevnes at bussen som henta oss var rød, og ikke rosa, men funka like bra😉
De har visstnok både rosa, røde og hvite minibusser.
Og jeg var så fascinert over at bilen kom til og med før tida, at jeg glemte helt å ta bilde av akkurat den. Derfor blir det Nordstrand blad sitt bilde av en «ordentlig» rosa buss🩷

10 kommentarer
    1. Det må jeg si, dette var jo supert! Er nok mange som kan ha glede av det, som ikke har bil, som ikke har muligheten til å hverken gå eller sykle. Kjekt å teste det uansett da. 🙂
      Ha en fin ettermiddag og kveld!

      1. Ja, ikke sant? Helt utrolig fantastisk. Og det er jo viktig å benytte seg av det, så tilbudet ikke blir borte. Jeg kan jo mest sannsynlig få mer bruk for drt når jeg blir enda eldre☺️

    2. Det er virkelig bra og billig. Tror ikke vi har sånn tilbud i Tromsø, men nå skal det jo sies at jeg bor ikke i byen. Men det er jo bra om alle kommuner kunne ha samme tilbud.

    3. Dette var da et funn av et tilbud! Og et fint blogginnlegg som fikk frem saken her! Så viktig…
      Så flere kan benytte seg av dette! Alle har ikke bil eller det som må til Og taxi er dyrt! Flott tilbud for de over 67! For en pris!!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg