En gammel og god 1896-årgang

Kunne ha vært en superfin vin kanskje?
Har ikke slike dyre vinvaner jeg, vettu. Eller det vet du jo sikkert ikke.
Det er faktisk Utifriluft-Margrethe som har fått meg til å skrive dette innlegget her. Og takk til henne for inspirasjon.

Jeg hadde et innlegg i går også med tema «Gammel og god»
Men er det nå først en helgeutfordring på gang, kan jeg vel holde på så lenge helga varer, tenker jeg.
Så da blir det min eldste eiendel som får skinne på bloggen i dag. Jeg er ganske sikker på at det er den eldste gjenstanden i min besittelse.
Jeg har kvittet meg med mye opp gjennom, særlig de to siste gangene jeg flyttet, men noen få ting er viktig å få med seg videre. Ellers er jeg ikke så opptatt av ting og materielle verdier heldigvis. Binder meg ikke spesielt til steder jeg har bodd eller ting jeg har eid.
♦️
Men den gyngestolen etter mormor er spesiell.
Eller bestemor, som jeg kalte henne. Jeg hadde bare en bestemor da jeg vokste opp. Den andre døde allerede mens min far var 11 år gammel. Stakkars han, forresten, som mista mora si så tidlig.
Men nå altså mormor. Hun het Gunda, og jeg vart visstnok kaldt opp etter henne. Jeg ble også det heldige barnebarnet som fikk arve gyngestolen hennes.
♦️
Nå brukte nok ganske sikkert ikke hun den stolen i voksen alder, for det var en barnestol. På baksiden står det inngravert i treverket 1896, samt hennes initialer som var var GJ. Det sto for Gunda Johansen, som var hennes pikenavn.

Min mor og far fortalte meg at denne barnegyngestolen fikk hun i dåpsgave i 1896, samme år som hun ble født.
♦️
Så dette er en gjenstand som jeg aldri kunne tenke meg å kvitte meg med, sjøl om jeg ikke har mulighet til å bruke den lenger. Men som små satt broren min og jeg mye i den. 
Så var det etter hvert barna mine som kunne benytte den, og i dag har jeg to barnebarn som bruker den når de er på besøk.
Stolen var så klart ikke kjøpt på butikk den gangen i 1898. Den var håndlaget av en slektning av mormor. Kanskje en onkel, tror jeg.
♦️
Den er nok veldig solid, for har tålt mye håndtering opp gjennom. Tenk, helt siden 1898! Den er nok blitt malt svart en eller annen gang, før min tid, men inskripsjonen «18 GJ 96» er opprinnelig og ekte.
Tror nok at denne vil eksistere i flere generasjoner framover hvis den får hedersplass i stua som hos meg, og at den behandles forholdsvis pent. Men den tåler en trøkk eller to, har det vist seg opp gjennom.
Men det er kanskje viktig at jeg formidler stolens historie videre….


Og bloggstjerna Barney vart med på bilder denne gangen også. Brukte mellompuddelen som referanseobjekt for å vise størrelsen  på den lille, gamle gyngestolen. Referansepunkt for størrelse, og ikke alder😉 Barney er bare ni og et halvt år. Stolen er 128 år gammel.

6 kommentarer

Siste innlegg