En ny vri på pinnekjøttet….funka det?

Enda en tradisjon har det blitt….

Pinnekjøtt med familien på førstedag jul. Hos meg.
Det er hyggelig.
Da har jeg litt å drive med hele den dagen i tillegg til de obligatoriske lufteturene med Barney.

planlegges, for kjøttet ble lagt «i bløt» ca 28 timer i forveien. Altså julaftens morgen.

I år ville jeg prøve en ny vri, som jeg hadde hørt om.
I stedet for pinner nederst i den store kjelen, la jeg et lag med de mandelpotetene vi skulle ha til middagen.

Vanligvis bruker jeg vann oppi kjelen, som dekker pinnene (eller nå potetene), som altså er rett under kjøttet.
I år helte jeg oppi ei flaske med juleøl i stedet.

Så starta jeg stablinga av kjøtt fra potetene og videre oppover.
Ble nesten fullt, for hadde kjøpt inn rikelig.

På bildet under her ser du at prosessen er godt i gang.
For mens pinnekjøttet dampa og putra på svak varme, lagde jeg kålrotstappa.
NB Lokket på pinnekjøttkjelen tok jeg av for å få et greit bilde😅
Det var under hele dampeprosessen🤓

Jeg lagde kirsebærsaus av bær jeg hadde i fryseren fra i sommer.
Jeg piska krem for å lage riskrem av grøtresten fra i går.

Den ene kålrota var forresten litt snodig.
Da jeg delte den på midten, kom det til syne en sprekk/hull midt inni.
Det ble derfor enkelt og artig å skjære ut to små hull til, for å skape det kålrottrollet du ser på  bildet😅


Slik vart middagsbordet dekket til pinnekjøttmiddagen.
Og kvelden vart da jammen vellykket, for maten var god, alle koste seg og var fornøyd.
Men det viktigste var vel som alltid……at vi var sammen🥰
Fortsatt god jul🎄🙋🏼‍♀️

BTW: Ble igjen så mye pinnekjøtt, potet, kålrotstappe, riskrem og kirsebærsaus at jeg inviterte 2 naboer på restemiddag i dag, jeg😅

I desember 2018 skrev jeg et innlegg om maten i jula…også pinnekjøttet.
Klikk gjerne på linken og les🙋🏼‍♀️👆

6 kommentarer
    1. Vi spiste pinnekjøtt på julaften. Det er veldig godt 🙂 Vokste opp med ribbe, men søsteren min har gått over til pinnekjøtt. Nam 🙂

      1. Nam. Som jeg skrev i innlegget: det blir pinnekjøtt andre dag på rad. Skader ikke, det😅 Naboer på resten av pinnekjøttet i dag. Tror det skal bli like godt😋🤗

    2. Så stilig bord! Ja, har hørt flere som har brukt mandelpoteter som “pinner”. Det rare er at de ikke sprekker, sjøl om de ligger der i vannet i flere timer. Jeg hadde pinnekjøtt på Julaften, men jeg brukte bare metallrist. Godt ble det uansett! 🙂

      1. Takk🙋🏼‍♀️ Ja, tror at fettet i sjyen kanskje gjør at de ikke sprekker. Ellers har jo mandelpoteter veldig lett for å koke i stykker.Da har du fått din pinnekjøttmiddag også👍Spiste det i dag også, jeg😅

    3. vi har også pinnekjøtt på 1.juledag.
      men tilberedt på gammelmåten.
      ellers blander vi litt potet i stappa istedet for å ha begge deler.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg