Er det den jeg tror?🧐

Reklame | CURLI


Som vanlig pÄ tur. Hver dag og flere ganger om dagen. Med hunden Barney. Mens han er opptatt av sine ting, hender det at jeg observerer noe som han absolutt ikke er interessert i. Et fint fotomotiv for eksempel. Har forresten blitt opphopning av naturinnslag pÄ denne bloggen i det siste.
Men nÄ altsÄ observerte jeg en vakker klynge av sopp. Noe sÄ enkelt. Da vart det bilder, i tilfelle jeg kunne fÄ bruk for dem i et innlegg. Og det vart slik som du ser.
đŸ„â€đŸŸ«
Jeg tok det et hakk eller to videre, som jeg ofte pleier Ă„ gjĂžre, nysgjerrig som jeg er.
PrÞvde Ä lete opp lignende bilder med eventuell beskrivelse av hva slags sopp det kunne vÊre som jeg hadde observert pÄ bakken ved roten av et grantre pÄ morrasturen med puddelen.
đŸ„â€đŸŸ«
Det skal sies at jeg har gÄtt pÄ soppkurs en gang i livet, men det er over 40 Är sida. Husker litt, men ikke nok til at jeg tÞr Ä satse pÄ kunnskapen. Noen kan jeg, men gÄr ikke pÄ sopptur likevel. Liksom ikke blitt slik opp gjennom. Ikke stor nok interesse.
Men da jeg Googlet nÄ, fant jeg en som ligna. Kan det vÊre en type HONNINGSOPP?
đŸ„â€đŸŸ«
Det stemmer bÄde med utseende og beskrivelse. NÄ tok jeg dessverre ikke bilde av hattens underside. Det er jo dumt, for viktig Ä fÄ med seg om det er en rÞrsopp eller skivesopp. Tror nok denne har skiver. Da jeg leste videre i «Store norske leksikon», sto det at det «tidligere var en matsopp, men at den i dag regnes som giftig pÄ grunn av at mange blir dÄrlige av den.»
đŸ„â€đŸŸ«
Det andre viktige som sto der:
«HONNINGSOPP angriper levende trÊr og Þdelegger trevirket. Skade fra soppen utgjÞr Ärlig belÞp i millionklassen.»
SĂ„pass, ja.
Det kan jo stemme at det nettopp er honningsopper denne klyngen som jeg fotograferte.
Hva tror du?
Uansett lĂŠrte jeg noe nytt idag ogsÄ  
Det som starta med Ä ta tilfeldige bilder ved bunnen av et grantre mens Barney var opptatt pÄ en annen kant i enden av bÄndet
.

Store Norske Leksikon om HONNINGSOPP
♊
Spesielt tilbud:
Bestill hÄrfÞneren CURLI AeroFlow med rabattkode gunn10 ved Ä trykke pÄ linken. 
Dessuten er det mange andre  produkter pÄ CURLI-sida som du ogsÄ fÄr 10 % rabatt pÄ ved Ä bruke rabattkode gunn10
via denne linken: CURLI AeroFlow

6 kommentarer

    1. Tror du kan ha rett i honningsopp, men det er ikke en av de soppene jeg kan. Er og litt “redd” de som vokser i slike klynger, fordi det hender en spissgiftslĂžrsopp (mener de heter det) sniker seg inn i slike klynger. Den er giftig, fĂ„r man en slik i kurven mĂ„ en kaste hele fangsten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg