Er det greit å «låne» (stjele🫣)bilder fra andre?


Klart det ikke er lov å gjøre det; «låne» bilder av andre uten å si fra hvem som eier det. Da er det å stjele, ikke sant?
Jeg må Google, og finner:
Åndsverksloven sier:

«Kan jeg bruke et bilde jeg har funnet på nettet?
  • Bilder som du selv har tatt.
  • Bilder som noen du kjenner har tatt, og de har gitt en tydelig tillatelse til at du kan publisere bildet.
  • Bilder som en fotograf ha tatt, og fotografen eller den som representerer fotografen har gitt deg en tydelig rett til å bruke bildet.»
    «Man kan altså ikke bruke eller publisere bilder som man ikke eier rettighetene til eller har kjøpt brukslisens til.» (NTB)»

    ♦️
    Jeg oppdaget noe i går. Helt tilfeldig. Kommer tilbake til det snart.
    Tok for meg Facebook-freden min og sjekka om det var noen sider jeg kunne unnvære å følge.
    Og så klart at det er det. Er medlem av alt for mange grupper som fyller opp Facebook-sida mi med irriterende, unødvendig innhold, slik at viktigere innlegg ikke synes i alt virvaret.
    ♦️
    Har sikkert vært greit med noen av gruppene tidligere, men alt til sin tid.
    Så jeg scrolla meg nedover. Prioriterte å bruke litt tid på det.
    Med ett så jeg det som er verdt et blogginnlegg i dag.
    Et bilde av et pinnsvin inne i et innlegg skrevet av en fjern FB-«venn».
    Men er det ikke…..tenkte jeg.
    Tror jeg sa det høyt for meg sjøl også.
    Ligna veldig på det bildet jeg tok av pinnsvinet som Barney og jeg traff på den natta for noen dager siden, som jeg også skrev et blogginnlegg om dagen etter.
    Når man må ut i nesten svarte natta.
    ♦️
    Nå har jeg satt sammen en billedcollage slik at du skal skjønne hva jeg mener.


♦️
Litt amatørmessig «klistra» sammen, men håper du skjønner. Sjøl om bildet på vedkommendes FB-side ikke synes helt her (nederst til venstre) har jeg prioritert teksten. Jeg fant i hvert fall ut etter å ha sammenlignet mitt (øverst) og «hens» bilde nøye, at de var identiske. Et pinnsvin er et pinnsvin kan du si, og det tenkte kanskje hen også, men jeg sammenlignet gresstrå og alt som kunne sammenlignes. Alt var identisk.
Altså hadde hen brukt mitt bilde. Det tyder på at hen i hvert fall har sett blogginnlegget mitt. Koselig det, da. Men å bruke mitt bilde uten å si at det er jeg som har tatt det? Ikke bra. Hadde ikke trengt å ringe meg for å be om tillatelse. Kunne bare ha skrevet i teksten at det var jeg som var fotografen.
♦️
Som du ser av billedcollagen, svarte jeg (nederst til høyre) men kun med snill hentydning til ulovlighet. Benytta anledningen til å sette inn link til det aktuelle blogginnlegget  om pinnsvinet også😊
Veldig fint at hen minnet folk på at robotgressklippere er en av pinnsvinets verste fiender, så jeg ville ikke være for streng. Håper hen leste kommentaren min….
PS
Var inne og sjekket FB igjen nå.
Hen har etterpå endret bilde, uten videre kommentar, så da slettet jeg mitt svar. Ferdig med den saken😊

10 kommentarer
    1. Skjønner….ja, dette er ikke greit i det hele tatt!
      Jeg blir arg når det stjeles, det koster så lite å sende en melding til fotografen! Til kilden, dette er veldig strengt altså!
      Ikke bra! Bra du reagerte!

      1. Ja følte for å si fra, men ville ikke være for skarp. Regner med at vedkommende er såpass oppegående at hen leste mellom linjene. Vart i hvert fall retta fort. Lærte kanskje av dette.

    2. Synes du reagerte på en veldig pen måte, og vedkommende har helt klart forstått hva du mener.
      Det er som Solliv sier overhode ikke greit.
      Det er jo bare å spørre.

      1. Takk for det. Vart litt pen reaksjon, men jeg reagerte i hvertfall, og føler at det kanskje virka vel så bra. Håper jeg. Bildet vart i hvertfall byttet ut med et annet, så vedkommende skjønte nok budskapet mitt, og håper at det var en lærdom.

    3. ja…. dette er ikke greit… om man blir referert til bildet – som fotograf – da er det jo en litt annen sak… men å ta et bilde uten i det hele tatt å nevne eller spør da… det er jo ikke greit. Jaja du har gjort ditt… kjedelig… men bare å la det gå.

      1. Hvis JEG hadde lånt et bilde, ville jeg absolutt ha oppgitt navnet på fotografen, slik som du sier. Hvis det i tillegg hadde vært avbildede personer, ville og måtte jeg sjølsagt ha spurt disse menneskene om tillatelse til å offentliggjøre bildet. Slik er det med DEN saken. Og takk for kommentar😊

    4. Det er ikke greit å låne/stjele andres bilder. Om jeg finner et fint bilde hos en FB, IG eller Snap, så spør jeg om jeg kan få lov til å bruke det. Ellers så bruker jeg mye bildene som ligger på Pixabay, hvor man i 99% av tilfellene ikke trenger å be om lov. Som regel pleier det jo ikke være vanskelig å få lov, og da kreditere under bilde hvem som egentlig har tatt det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg