Er jeg gjerrig eller økonomisk?

Reklame |

Gjerrig eller økonomisk? To sider av samme sak, eller en markant forskjell? 

Og hvordan ser jeg på meg sjøl?

Å være økonomisk er vel nærmest en hedersbevisning i motsetning til å  være sløsete. For ikke å snakke om å være så håpløs at du havner på “Luksusfellen”.

Jeg anser meg sjøl som ganske økonomisk anlagt. Jeg liker å ha oversikten, og klarer rimelig bra å ha kontroll på økonomien. Fører til og med budsjett. Og har dermed grei oversikt et års tid framover.

Det kan vel hende at sånt ligger i genene. Eller at egenskapen er ervervet via miljø. Mora og faren min var bra på dette. Så det er antageligvis en kombinasjon.

Det er ikke dermed sagt at jeg er et økonomisk geni som får penger til å vokse.
Ikke noe god på investeringer og den slags aktiviteter som kan gi mer penger inn på konto.
Er heller en traust, fornuftig og alminnelig nordmann. Og har passelig med penger, sjøl om jeg gjerne skulle hatt litt mer…..

 

Men er jeg gjerrig?

Vil nå ikke si det sjøl, da, men vet jo ikke hva andre har slags oppfatning om meg.
Folk som bruker mer penger på klær, restaurantbesøk, feriereiser og slikt enn meg, vil nok si at jeg er gjerrig 😉

Du kan være gjerrig overfor deg sjøl, men ikke overfor andre. Det er også en måte å være gjerrig på. Eller det motsatte. Det er vel verre?

Du unner deg sjøl all verdens goder, men andre?…..Nei…….
Da er du i hvert fall gjerrig!

Ikke DU, da! Ta det ikke personlig 😉 Men det finnes sikkert noen der ute som er sånn…..

 

Øyet som ser

Alt er relativt. Det pleier jeg å si ofte. Ett av yndlingsuttrykka. Og det gjelder jammen her også. Det spørs hva du  sammenligner med….

Vi er jo naturlig nok oss sjøl nærmest, så det er vel lettere å spandere på seg sjøl litt ekstra, enn andre? Eller?

For tida prøver jeg å spare litt av den grunn at jeg er på boligjakt. Og neimmen om jeg vet åssen det går. Greit å ha noen tusenlapper ekstra 😉

 

Du kan lese om boligjakten min HER.

 

Noen eksempler

  • Når jeg sparer den dyrebare, ferske multa jeg har, til julaftens-multekremen, for at hele familien skal få del i det. Da er jeg i hvert fall IKKE gjerrig! Kunne ha spist den på brødskiva mange, mange dager på rad helt alene. Bare jeg. Nei…..
  • Når jeg lager middag hjemme i stedet for å gå ut, fordi jeg var i tvil om jeg hadde lyst til å gå ut allikevel. Sånn hipp-som-happ-følelse. Da er jeg økonomisk. Sparer penger! Og hjemmemiddag kan ofte være like godt og koselig.

    Rosevin på campingtur i plastglass i sommervarmen
    Rosevin i sommervarmen.

  • Når jeg ser i tilbudsdisken på Rema og Mega det første jeg gjør når jeg er der.
    Nedprisede varer på grunn av dato.
    Da vil JEG si at jeg er økonomisk.
    Kanskje litt gjerrig? Men i hvert fall miljøvennlig!
    Mat bør ikke kastes!
  • Vet om noen som hadde varetrekk på stoffsofaen for å spare den. For at den skulle holde seg pen…lenge.
    Tok det av bare når det var gjester på besøk.
    Dette var i gamle dager, da.
    Kanskje økonomisk? Hadde dårlig råd og kunne ikke ta sjansen på at denne ble ødelagt.
    Kunne i tilfelle ha brukt varetrekk etter at den var blitt slitt? Tja……
  • Også han som kjøpte ny peisovn til stua si. Da han ble spurt om hvorfor han ikke brukte den: “Vil spare den til huset skal selges, slik at den fortsatt ser ny ut!” Hæ? Det er toppen….Dette er flere år siden, og huset bor han i ennå…..og peisen er ubrukt 😉
  • Helt sant dette også: En venn av en venn som drikker rødvin av kjøkkenglass for å “spare” vinglassa. Jaja. Håper han tar dem fram når han får gjester, da…..

 

Kan det konkluderes?

Synd at jeg ikke kommer på flere eksempler akkurat nå. Men da ville innlegget blitt for langt også, så greit nok.

Men igjen da, så er det som er nevnt sett ut fra mitt ståsted, så ikke så godt å si om det er rart eller ikke 😉

Hvem er det egentlig som skal dømme om det?
Hva som er rart eller normalt?
Eller gjerrig og økonomisk?
Har du tenkt over det?

Kanskje like greit å la folk være som dom er og akseptere hverandre for hva vi er?

Vi kan da ikke alle være like. Det hadde vært dritkjedelig.

 

Klikk deg gjerne inn under her for å se et tidligere innlegg som er relatert til det å være økonomisk:

Trengte bare dopapir…

 

Apropos vinglass, som var nevnt i innlegget. Se reklame for en type under her:

Difference Primeur Vinglass

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Det virker som du har et stort hjerte, er gavmild og slikt! Det er det viktigste♥️Så du er ikke gjerrig:)
      Den yngre generasjonen lever liksom i en annen tid. Mange har god utdannelse og tjener veldig bra. Så de unner seg nok mer enn det vi gjorde eller gjør:)
      God dag til deg😊

    2. Alt er relativt, en viktig ting å ta med seg. Å gi hverandre rom for mangfoldet er så viktig. Helt enig med deg. Utgangspunktet er forskjellig til å sette både økonomiske grenser og bruk. Ellers var det er riktig godt innlegg, velskrevet og lettlest. 😊

    3. Jeg synes du er fornuftig. Vi sparer vel i mange forskjellige måter og bruker penger på tingene som kan gi oss glede. Greit at vi er forskjellige:)
      Min lidenskap er bøker og klær. Men kjøpe klær på tilbud som regel. Kjøper bøker på amazon fordi der er det mange billige bøker med gode innhold.
      En del av det jeg sparer bruker jeg å gi til ulike gode formål og hjelpe noen som har det tøft:)

    4. Jeg er ikke verken økonomisk eller gjerrig. Eller…jeg holder meg innafor lønna, men er ikke lur med maten, sparer på ting osv. Litt for sløsete. Litt for lite miljøvennlig… Må skjerpe. Men jeg spandabel også, på andre 🙂

    5. Jeg syns du høres smart og fornuftig ut! Man skal bruke penger på det man har lyst og mulighet til – og man skal absolutt ikke kaste mat! Klem 🙂

    6. Herlig innlegg. Er nok dem som liker å vise at dem har penger. Heller billig såpe på dyre krukker. Billig vin på en annen flaske. Mange eksempler. De kaller jeg falske….Du virker sunn 🙂 jeg tenker økonomi 24 timer i døgnet…hehe..

    7. Gjerrig blir man først i mine øyne i det en blir en belastning og eller et irritasjonsmoment i sosial sammenheng. De jeg først & fremst tenker på her, er de som har for vane å gjøre sitt ytterste for å vri seg unna det som er, uansett hvor lite det måtte være. Eksempler er de som ikke legger den avtalte tieren i felleskassen når de tar seg kaffe på jobben, de som bestandig sørger for å få vridd seg unna sin del av taxi-regningen, osv.
      Om det går på manglende ‘giverglede’, skal det svært mye til for å få meg til å sette det i en negativ kontekst. Det må tross alt være aksept for å prioritere seg selv for ens egne penger, og dersom en eventuelt velger å gi til veldedighet, får det være opp til den enkelte hva som proriteres. Men de som har fler penger enn de evner å bruke, men heller lar de bli stående bare for å øke rikdommen til ytterligere enorme proposjoner, og ikke avser en dritt til noen som helst av de grupper som har det vanskelig, de syntes jeg er gjerrige av værste sort.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg