Farlig å bade?

Blågrønne alger i Mjøsa og andre ferskvann

Og jasså, Mjøsa var grønn?
Riktig. Det har ikke klikka for meg. Ikke hele Mjøsa var grønn. Bare deler av den. Jeg så antydning til det nede ved stranda der Barney og jeg gikk turer for noen år siden. Trodde først det var blomsterstøv.
Men så vart det verre. Se bildet.
Så sto det i avisa at andre hadde observert store mengder med grønt “støv”.
Blomsterstøv er ikke farlig.
Men så viser det seg å være de såkalte blå-grønne algene som sprer seg med rekordfart i varmt  ferskvann.

Mer om det grønne vannet….

Det er såkalte blågrønne alger, som jeg skrev. De tok vannprøver for å finne ut om de er av det giftige slaget.
Seniorforsker hos NIVA, Anne Lyche Solheim sa til lokalavisa Hamar Arbeiderblad den gangen i 2019:

Algene som er oppdaget, kan potensielt være giftproduserende. I verste fall kan det være dødelig for mennesker og dyr. Inntil prøveresultat foreligger over helgen, advares mot bading der vannet er grønt.

Men det var mange steder i den store Mjøsa hvor man trygt kunne bade. Der det ikke var grønt.

Og de presiserte at det ikke går ut over drikkevannet, for det tas opp fra dypet, og dessuten renses det.

En artikkel i Teknisk Ukeblad tok opp samme tema.
Og her er en SMS som gikk ut til distriktets befolkning den gang:

Men hvorfor tar jeg opp dette igjen nå?

Jeg skrev om dette på bloggen sommeren 2019, for det var da det skjedde, og Barney og jeg bodde på Hamar da. Her om dagen leste jeg et innlegg på en hundeside på Facebook hvor de opplyste om at en hund hadde dødd etter å ha badet i en sjø i Oslo-området. Det var vel ennå ikke konstatert hva som var årsaken til dødsfallet, men de mistenkte de giftige algene. For nå er det også veldig varmt for tida, og oppblomstring av alger kan forekomme i ferskvann. Så da må man altså være veldig obs.

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg