Farsdagsminnene mine

Farsdag i dag. Andre søndag i november. Hadde et innlegg om det i fjor, som jeg gjentar under her. 
Gamle innlegg blir som nye. Og jeg unnskylder meg med latskapen på denne måten: Litt mye andre ting å fare med enn å skrive lange innlegg for tida 😉 
Men det vil komme litt fra meg av og til……

Så her har du farsdagsinnlegget 

I sin helhet. Kun korrigert for noen skrivefeil som jeg oppdaget, og litt avsnittsinndelinger 😉 Men farsdagsminnene er de samme, så de kan gjentas uten korrigering 🙂

Her er det:

Jeg har vært heldig. Jeg hadde en fin far. Han ville ha vært 90 år nå. Han døde dessverre i 2011 av sykdom. Han ble 83 år gammel.

Det er ikke alle som trekker et vinnerlodd og får oppleve god oppvekst. Det fikk jeg.

Jeg husker ikke spesielle episoder fra farsdagene oppover, men vet at det ble markert. Det var skolen som satte det i gang ved at vi laget farsdagskort med personlig tegning og tekst. Det var stas.

I tillegg fikk vi noen kroner av mor til å kjøpe gave. Det kunne kanskje være slips eller sokker eller en liten pyntegjenstand vi selv falt for 😉 Jeg burde ha spurt broren min om dette, for han husker detaljer fra barndommen bedre enn meg. 

Så var det hva far mente om saken. Selvsagt satte han pris på det. Så absolutt! Men jeg husker at han mente dette var noe handelsstanden hadde funnet på for å øke omsetningen sin. Han syntes det var “for gæli” å bli gjort sånn stas på. Han var en beskjeden og klok mann.

Men mor disket alltid opp med bløtkake på farsdagen, og i tillegg hadde vi tradisjon med å besøke min morfar og farfar på dagen, så lenge de levde. Begge var “bæssfar”. For å skille dem brukte vi bosted som tilleggsnavn. Det var “Bæssfar Bjølset” og “Bæssfar Brunlaug”.

Min tidligere ektemann er også far. Våre 2 barn fulgte samme tradisjon med selvlagede kort fra barnehage og skole, og jeg lagde bløtkake. Koselig. Så fulgte vi også tradisjonen med å besøke våre fedre på dagen.

Litt historikk: I Norge, Finland og Sverige feires farsdag den andre søndagen i november. Opprinnelig kommer konseptet med farsdag fra  USA, og det ble først populært i Norden og Norge etter andre verdenskrig.

Farsdag feires på forskjellige dager verden over. 

Danmark har sin farsdag på nasjonaldagen 5.juni. I Belgia feires farsdag den andre søndagen i juni og i Nederland den tredje søndagen i juni. I Spania er det 19. mars. I Tyskland  på Kristi Himmelfartsdag (i forbindelse med at Jesus på den dagen ifølge kristen tro reiste tilbake til sin Far i himmelen). I Australia er den første søndagen i september farsdag. Polen har 23.juni. (Kilde: Wikipedia)

 

Og vil du gå inn å lese sjøl, kan du klikke på den blå linken her.

Farsdagsminner.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Det var kjempefint farsdagsminne <3 <3 <3 🙂

      Min far døde i 2004, og han er alltid med meg i tankene mine <3 <3 <3

      Husker da søsteren min og jeg var unger. På mors- og farsdager stod vi opp tidlig. Vi tegnet tegninger, hadde laget gaver eller kjøpt gaver. Så kokte vi kaffe og laget noe godt som vi hadde med på sengen for å overraske foreldrene våre <3 🙂 På ettermiddagen var det gjerne kake som mor hadde bakt.

      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    2. Artig å lese. Det er tydelig at du er bevisst på hvordan du ordlegger deg og bygger opp innleggene dine. HVORDAN vi skriver betyr faktisk nesten like mye som HVA vi skriver! 😊 Gratulerer med dagen!🎂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg