Forbudt…..og svartelista🫣

Rynkerose, nyperose, rosa rugosa tatt inn som snitt snittblomst grønn vase
Impulskjøp her om dagen. Var på kjøpesenteret av helt andre årsaker. Der er det slik laga at en må passere masse butikker i runden en går før en når rulletrappa til parkeringsetasjen. Kommer til grunnen for overskrifta senere.
Interiørbutikken hadde sommersalg. Opptil 70% avslag, sto det på store plakater utafor. Og jeg måtte inn, sjøl om jeg ikke trengte noe akkurat da. Drar som regel nok stash i hus gjennom et år, så må begrense innkjøpene. Jeg er heldigvis ikke av den kategori som i ett sett må skifte ut interiørdetaljer i leiligheta mi. Blir rimeligere også på den måten.
♦️
Men denne gangen vart det ikke bare kikking. Jeg kom ikke tomhendt ut, for å si det sånn. Endte opp med et grønt sengeteppe i bomull, en strandkjole og en grønn vase. Alt i farger som jeg altså ikke kunne motstå. Og alt med 70% avslag i prisen. Da måtte jeg bare. Den grønne vasen passer nemlig perfekt inn fargemessig i stua mi. Kan bli FOR mye grønt også så klart, men jeg syntes den var lekker i formen også, så da vart det slik.
♦️
Klippet av en nyperose/rynkerose fra hagen, og vips vart det en ny interiørdetalj. Disse rosebuskene sto i hagen min da jeg flytta hit, men det viser seg at det er ikke lov til hverken å selge eller plante dem lenger. Men de er visstnok ikke så bannlyst at de må fjernes. Må bare sørge for at de ikke danner rotskudd og sprer seg som ugras i nærområdet. Jeg klipper dem ned hver vår, og kortklippet plen og asfalt ved siden av gjør at det ikke sprer seg videre.
Den står nemlig på svartelista sammen med lupiner, gullregn og mange flere.
Jeg får vurdere etter hvert om jeg skal fjerne dem, men foreløpig er det i hvert fall ingen fare for at de sprer seg. Det skjer via rotskudd, og de blir fjernet fortløpende i og med at de kommer opp i nærliggende plen, og bare der. Gressklipperen holder dem nede. Vakre er de nå uansett akkurat nå, og senere i år blir det  nydelige
, røde nyper, så absolutt dekorativt.

4 kommentarer

Siste innlegg