Forkjølelse med paranoide tanker……

Hatt luftveisinfeksjon i 2 uker, og først i dag, på tredje uka er jeg nesten normal igjen.

Åssen starta det?

Den 6.mars var jeg i hovedstaden og kjente sår hals om morgenen. Litt engstelig på grunn av at de første koronasmittede da var rapportert i Norge 🙁

Men….SÅ fort kunne jeg da vel ikke ha blitt smitta!
Begynte å tenke bakover for sikkerhets skyld…..
Dagen før var jeg hos tannpleier. Dagen før der var jeg til årlig sjekk hos legen. Han var forresten også forkjøla! Samme kvelden jobba jeg på apotek i 2 timer. Travelt!!

SÅ kort er vel ikke inkubasjonstida, tenkte jeg…..
Jeg måtte vel ha blitt smitta tidligere……

3 dager før hadde jeg besøk fra et firma som skal stå for flytting og flyttevask. Hm….
Han var da itte forkjøla?

4 og 5 dager før symptomene i halsen var jeg i hovedstaden. Det var kanskje verre…..
Dro inn søndag for å overnatte i den tomme leiligheta. For på mandags morran skulle håndverkere starte oppussing. Måtte gi dem nøkkel, og prate litt………planlegge.

Og igjen. Ikke nok med det. Fredagen før dette var jeg også inni der. Til og med ute på restaurant med barna. Det var julegava mi fra dem!

Jeg husker at vi var veldig forsiktige, for det var allerede utbrudd av viruset. Vask og Antibac var mer hyppig en vanlig allerede da. Holdt oss i god avstand fra folk.
Men sjølsagt var det ikke harde restriksjoner fra myndighetene ennå på det tidspunktet.
Så vi var egentlig føre var…..

Barnebarna var forkjøla. Jeg trøsta meg med at det var DET jeg hadde fått…..
Men tenkte likevel…….

Vet vel egentlig ikke….

Slik har jeg tenkt i to og ei halv uke.
Kjent ekstra på symptomer i forhold til tidligere forkjølelser. Sammenlignet.
Vurderte til og med testing, for skulle egentlig jobbe som vikar på apotek.
Etter hvert var jeg ikke i kategorien som kunne testes. I og med at jeg ikke MÅTTE jobbe.

Greit nok. Bare å holde seg hjemme og ikke smitte andre uansett hva det var…
Så jeg får aldri vite hva det var. Men er det så nøye. Tror egentlig ikke at det var korononaviruset.
Men hvordan skal man vite?
Symptomene er jo så like!

Noe som var positivt: Hadde ikke feber og var ikke slapp. Kun kraftig forkjølelse med tett og sår hals, hoste og slim. Etter hvert gikk det oppover i systemet. Positivt, syntes jeg. Var nemlig redd for at det skulle gå nedover til lungene. Da hadde jeg blitt redd.

Så de siste dagene har jeg “kun” hatt bihulebetennelse som jeg har holdt i sjakk/helbredet med saltvannspyling av nese og slimhinneavsvellende tabletter. Mye bedre i dag. Positivt!

Ikke noe tilbakefall nå, takk! Må være forsiktig.

Jeg hadde en verre forkjølelse en gang

For 2 år siden hadde jeg noe som var langt verre enn det jeg har hatt nå. Da var det feber, slapphet, høy CRP og til slutt lungebetennelse. Det var ille.
Les om det her: INFLUENSAVAKSINE?

Hadde det vært sånn nå, hadde jeg i hvert fall blitt skikkelig engstelig.

Det som var bra med den lungebetennelsen: Det hjalp med antibiotika. Og det på grunn av at det “heldigvis” var bakterieinfeksjon.

Det som er ille med Korona, er at det er et virus. Da hjelper det ikke med antibiotika. Det er det som gjør det ekstra ille. Og enda verre: Det er et virus som vi ennå ikke har vaksine mot.

Jeg hadde et innlegg tidligere i dag også:

God morgen?

 

 

4 kommentarer
    1. Godt du er på bedringens vei. Det er vanskelig nå som man lurer på om det kan være viruset som går nå, eller bare forkjølelse. Vi har også holdt på litt sånn, men ikke så voldsomt som du har hatt det. Men nok til at jeg har lurt litt. Nå går det rette veien her også virker det som, ikke så slapp og ikke så mye hoste lenger, bare litt. Men vi holder oss godt unna andre uansett nå, så det er bare å fortsette med det. Jeg trenger jo ikke tenke jobb heller, så det går jo greit.
      Fortsatt god bedring! Klem 🙂

      1. Riktig god bedring til deg også! Ja, vi må være så lite sosiale som vi kan 😉 Fælt å si det, men sånn er det…..Har heldigvis telefon, TV, bøker osv. Klem 🙂

    2. Uff ja. Det er jaggu ikke godt å vite noe som helst i disse dager. Om en er av den typen som pleier å ha problemer med forkjølelse og luftveisinfeksjoner. Der er jeg også. Og har vært dårlig i over tre uker nå. Derfor har jeg også holdt meg for meg selv. For det er jo ikke godt å vite hva det er, og jeg vil jo ikke smitte noen … Å teste seg kan en jo bare glemme når en ikke hører til risokogruppene og jobber innen helsevesenet. At jeg er kronisk syk, atopiker, har høyt blodtrykk og dårlig immunforsvar betyr tydeligvis ikke noe. Må bare forsøke å tenke på noe annet.

      1. Vært i samme båt vi da, med forkjølelsen altså. Og vi må passe oss. Lett å pådra seg nye virus- og/eller bakterieinfeksjoner når vi nylig har vært sjuke 🙁 Du er tydeligvis i risikogruppa. Jeg er det på grunn av alder. Pass på deg sjøl og ta ingen sjanser. Det vet jeg at du passer på. Take care! Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg