Første dag i Roma, del 2

Det var blitt søndag i slutten av oktober.

Vi hadde ankommet Roma i ett-tida, sett oss omkring litt rundt hotellet og spist lunsj.
Dette skrev jeg om i forrige Roma-innlegg.
Og det kan du lese HER.

Hotellet hadde takterrasse. DET satte vi veldig pris på, skal jeg si deg. Der oppe var det fantastisk utsikt over byen.
Du kan få se noen av bildene jeg tok oppå der.

Vi måtte få med oss noen kirkebesøk. Det var for å oppleve all den fine kunsten.

På ettermiddagen gikk vi til kirken Sant Ignazio di Loyala, som er spesiell på den måten at maleriene i taket gir inntrykk av at kirken er utstyrt med kuppel. Nei, det er ikke kuppel, men maleteknikken som gir et optisk bedrag.

Vanskelig å se på bildene jeg tok. Det må oppleves.
Ellers er det en veldig vakker kirke, visstnok en av de vakreste i Roma.
Her ser du bilder av taket:

På det nederste bildet ser vi oss sjøl og det fine taket i et speil som hendig var satt opp der for oss besøkende, så vi slapp å få kink i nakken ved å glane på taket😅

Vi vandret videre til Pantheon, og beskuet det fra utsiden denne dagen.

Videre spaserte vi på fine, spennende sidegater opp til Piazza de Parlamento. Som navnet tilsier, ligger Parlamentet rett ved.
Det var forøvrig regjeringsskifte da vi var i Roma.

Rundt plassen var det sjølsagt en liten fortausbar, hvor vi satte oss for å leske strupene og hvile beina og ikke minst nyte atmosfæren.

Dagen var ennå ikke omme.
Vi skulle spise middag på Restaurant ad Hoc i nærheten av Circus Maximus, og tok taxi dit. Det hadde blitt nok vandring denne første dagen i Roma.

Etter et velsmakende måltid og en taxitur hjem, var det deilig å legge seg i hotellsenga for første gang.

Dag nummer 1 i Roma var over, og flere opplevelser ventet neste dag….

Hvis du vil lese hvordan det gikk videre, er det bare å følge med her inne på Pensjonistgunna-bloggen🙋🏼‍♀️😀

Heng med!
Fortsettelse følger fortere enn du aner😉

 

10 kommentarer
    1. Bare ett ord å si. Fantastisk. Det er en liten kaffebar til venstre når du står ved trevifontenen. Der bruker jeg å kjøpe en cappuccino som jeg får servert i et lite pappbeger og det smaker aldeles fortreffelig. Om det er kaffen eller atmosfæren, vet jeg ikke 😍Nyt hvert sekund 🥹

      1. Åh, så bra!Takk for tips. Så synd at jeg ikke kom meg til kaffebaren «din»🤗 Jeg er nemlig hjemme i kalde Norge igjen, for var i Roma i slutten av oktober.
        Men, jeg kasta mynt i Trevifontenen, så kommer nok tilbake🙋🏼‍♀️😘

    2. Hvis dere ønsker dere en vandringstur med Roma som mål er det også mulig på via francigena.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg