Fra rekeskall til suppe

Fiskesuppe med rekeskall kraft, gulerøtter,poteter,løk og torskLitt matprat igjen, om rekeskall blant annet.

Jeg skal ikke konkurrere med matbloggerne her på Blogg.no, for det går nok ikke an. Men greit med litt variasjon på bloggen min. Så av og til blir det litt mat også.
I dag dreier det seg om fiskesuppa jeg lagde her om dagen.
På toppbildet er produksjonen i gang, dog ikke ferdig,
♦️
Jeg hadde rekekraft i fryseren. Ikke noe vakkert syn (se bildet under her) i halvtint variant. Og luktet ikke godt heller. Men jammen skulle det bli godt etter hvert.
Hvordan rekekrafta har havna i fryseren?
Forrige gang jeg hadde reker, putta jeg skalla i kjele med vann i stedet for i søpla. Og kokte lenge til det vart kraft. Og reduserte litt for å få den mer konsentrert. Fylte i bokser og frøs.
Veldig fint som base for fiskesuppe. Tar det altså derfra. Og ser så hva jeg kan putte oppi av det jeg har.

Fond eller kraft av kokte rekeskall skal bli fiskesuppe

Hadde løk, gulrøtter, poteter, hvitløk og paprika. Burde hatt fennikel, for det er egentlig nødvendig i ei fiskesuppe, mener nå jeg. Men nå måtte jeg klare meg uten. Orket ikke å dra på butikken. Ikke helt vanlig med potet i fiskesuppa heller, men hvorfor ikke? Noe måtte jeg ha oppi der.

Løk,potet,gulerøtter og paprika klare for fiskesuppe med kraft av rekeskall

Hadde sjølsagt fisk i fryseren også. Og det var bra vare. Torsk. Den ble putta oppi helt til slutt, rett før servering.  Best konsistens på den måten.
I tillegg vart det litt salt og pepper, sitronsaft og matfløte.
Vart god nok fiskesuppe dette. Overraskende god.
Rekekrafta gjør susen.
Nå er det tomt for rekekraft i fryseren, så neste gang det er reker på menyen, skal det kokes kraft. 

Torsk klar og oppskjært for fiskesuppe med kraft av rekeskall

 

12 kommentarer

Siste innlegg