Fugleskremsel og måkeskrik.

Har du et fugleskremsel på taket? Det har jeg. Eller rettere sagt….hadde. Nå står det oppå posthylla nedi gangen.

Det vaier vanligvis i vinden. Men når det blåser som verst, havner snora med “rovfuglen” nedpå balkongen min i øverste etasje. Skjedd to ganger.

Da fjernes den fra snora som fortsatt er festet til pinnen på taket, plasseres nedi gangen oppå posthylla, samtidig som jeg varsler leder i sameiet. Og han eller vaktmesteren får satt den opp igjen så den kan fortsette å skremme måker.

Om den skremmer måkene er jeg noe usikker på. De har i hvert fall gjort forsøk på redebygging oppå det flate taket i år også. Greit nok det, men de bråker så fælt! Og de bråker helst når vi vil ha ro!

Det verste er allikevel når ungene så vidt har lært seg å fly og sitter på bakken. Det er litt senere på våren. Det er særlig puddelgutten Barney som får merke det. Da kommer foreldrene i stupdykk mot ham, hvis vi skulle befinne oss i nærheten av ungene deres på en av våre daglige turer. Nesten så jeg må utstyre meg med kjepp for å forsvare oss.

Jeg sjekka litt på nettet, og fant dette klippet fra NRK Troms:

Fuglene er smartere enn vi tror.

Skal vi tro fugleekspert ved Universitetet i Tromsø, Rob Barrett, kan slike fugleskremsel være bortkastede penger, og vil kun være en kortsiktig løsning.

– Fuglene blir kanskje skremt og nervøse de første dagene, men så venner de seg til fugleskremselet, og gjennomskuer at det ikke er en trussel. Fuglene er mye smartere enn vi tror.

Nå er den godt festa oppå taket igjen. Så er det bare å vente og se om det blir unger i år. Det vil si; om de har fått bygget seg reir der oppe de parene som har svermet og kurtisert tidligere i år.

 

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg