Gammel impulsivitet

Blendet av farger

Det skjedde for mange, mange år sida. Det må ha gått 20-25 år siden hendelsen. Jeg var i Frankrike på besøk hos ei venninne. Var der flere ganger, så husker ikke eksakt når dette skjedde. Beklager, men nå høres det ut som om jeg legger opp til DEN store hendelsen. Kan berolige deg. Var ikke det, vettu. Men alt er jo relativt……..
♦️
Veldig mye trivelig å foreta seg der nede også. Blir som regel slik i ferier. Loppemarkeder og annen shopping, kafébesøk og sightseeing. Jeg er ingen stor shopper, heldigvis for lommeboka mi. Men av og til lar jeg meg blende.
Som av dette skjørtet som jeg falt for, nettopp i Frankrike. Det var fargene som blenda meg. Så vakkert, sommerlig og herlig det plagget var. Praktisk også kanskje? For et skjørt kan man alltids ha bruk for. Strikk i livet og riktig så anvendelig sånn sett, om livvidda skulle øke.
♦️
Konklusjon der og da: «Dette kommer jeg til å bruke mye, så et fornuftig kjøp»
Var ikke det, vettu. Har vel hatt det på meg 2 ganger, og det en kort stund. Hvorfor? Følte meg absolutt ikke like komfortabel med det som i den første entusiasmen i sommerlige Frankrike. Passa liksom aldri. Det har nå hengt i klesskapet i alle disse åra. Jeg ser på det og tenker: «Du er så vakker. Jeg må prøve deg igjen.» Ender opp på samme måte hver gang. Blir hengt pent tilbake på plassen sin.

Endringen

Så tok jeg grep. I går fikk jeg ånden over meg og ryddet i skap og skuffer for å fjerne klær jeg ikke bruker av ulike årsaker. Har jo en lett tilgjengelig kontainer fra Røde Kors rett bak hekken, hvor klær kan leveres.
Pleier å ta en sånn opprydding en eller to ganger i året.
♦️

I alle de cirka 20 åra det omtalte franske skjørtet har hengt i skapet, har jeg tenkt: «Jeg bruker deg ikke, men det kan jo hende senere…..og så er du så vakker» Da går jeg videre, og det får lov å henge på stas et år til…..
Men nå tok jeg til fornuft. Sa hardt til meg sjøl at nå er det nok.
«Det kan jo hende at en annen person også synes at skjørtet er fint, og at vedkommende til og med BRUKER det!»
Da den tanken dukka opp, vart det enklere for meg. Skikkelig Kinderegg:

  • Skjørtet får et nytt og bedre liv.
  • Den som får det blir kanskje glad for nyervervelsen.
  • Og jeg får bedre plass i skapet

En annen ting jeg tenkte mens jeg vurderte hva jeg skulle gjøre:
Kunne jo ha brukt det til et omsømprosjekt. Det er jo blitt så moderne igjen å sy om klær. Jeg har symaskin, men den er det lenge sida jeg har brukt. Så kanskje skjørtet kan bli et nytt plagg? Det hadde vært koselig. Veldig mye stoff i dette skjørtet. Det er i hvert fall en god tanke at noen andre kan gjenbruke det på en eller annen måte. Uansett ikke aktuelt at jeg tar fram symaskina.
En annen ting: Jeg har bilde av skjørtet. Og det blir ganske likt det forholdet jeg har hatt til det siden det havna i klesskapet mitt. Har jo bare sett på det der også😅

6 kommentarer
    1. Det er rart det der….Enkelt plagg synes vi er så fine, men så bruker vi dem ikke likevel. Jeg har også noen slike, men har som du nå, kvittet meg med en del av dem.
      Også er det en endring plutselig pga alderen også, noe føler jeg meg ikke like vel i som før. Og andre klær er så fine at de ikke blir brukt sånn daglig. De ble brukt når jeg jobbet ved sentralbord og resepsjon…
      Så jeg må nok kvitte meg med mer 😉
      Fint og fargerikt skjørt 😀

    2. Skjørtet var fint og fargerikt, så skjønner at du falt for det.
      Men sånn er det med slike klær som ikke er klassiske..Blir hengende i skapet altså. Brent meg på så mange ganger.
      Passer lissom aldri å bruke det – på og av og inn i skapet igjen. .
      Bra andre får brukt for det. Du gjorde rett valg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg