Går Gullranken min og Barney sammen?🧐🍃

 


Her er’n, gullranken min. Har bare en av det slaget. Den er ikke innkjøpt av meg. Men den er heller ikke stjålet😅
Fikk den av en snill nabo i fjor høst. Hun lurte på om jeg ville adoptere den, for hadde ikke plass til den lenger. Jeg var ikke vond å be.
Elsker planter og blomster, og har en god del av det.

Vart litt i tvil etter å ha sagt ja, for visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av den. Men som du ser på bildet, fant meg en løsning.
Den har vokst siden jeg fikk den, slik planter bør gjøre hvis de trives noenlunde, og derfor har grena som nådde gulvet etter hvert blitt dandert oppi potta.
♦️
Synes den passer bra på enden av det lille, rare «salongbordet» mitt, som egentlig er et konsollbord. Innkjøpt på Jysk.  Ikke plass til noe større bord mellom sofaen og den store puffen jeg har anskaffet.
Så slik vart det, og slik er jeg pr nå fornøyd med den saken.
♦️
Så  var det tilbake til hovedpersonen i dette innlegget. Gullranken.
Den er tydeligvis en enkel plante å ha med å gjøre, for trives godt med å få lys, vann og gjødsel i passe mengder når jeg finner det for godt å gi den det.
Men nå har jeg lest litt om den. I forkant av dette innlegget.
Her ser du hva Plantasjen skriver.
♦️

De sier at Gullranke er perfekt for den som vil ha mest mulig grønt med minst mulig innsats. Altså som jeg tenkte på forhånd, og som jeg har erfart.
Det eneste som kanskje er dumt, som jeg gant ut da jeg leste informasjonen fra Plantasjen, er at den er giftig for hunder og katter.
♦️
Nå spiser vanligvis ikke Barney av plantene mine, men nå vet jeg at jeg må være ekstra obs hvis det skulle falle blader på gulvet. Han kan nemlig være rask til å finne «skatter» i skogen i hvert fall, og også inne, så OBS, OBS🐩😝
♦️
Hvis (så klart!)…. og når….Gullranken vokser og går enda lengre grener, må jeg nok vurdere å ha den eventuelt på en hylle høyere opp, for eksempel på veggen, så den boktsavelig talt kan utfolde seg litt mer🤗

 

8 kommentarer
    1. Ja da er det nok best å få den på veggen /hylle etter hvert 🙂
      Visste ikke at den var giftig for hund og katt…. greit å vite!
      Lag deg en fin fin lørdag 🙂 klems

    2. Jeg visste ikke at den var giftig, men….! Kjøpte en sånn til kontoret for et par måneder siden – den slynger seg rundt en sånn “stamme” – vokser veldig og er sååå fin! Ikke så mange hunder og katter på kontoret, så det går jo bra! Klem <3

    3. Nå husker jeg hvorfor jeg ikke har hatt denne planten på veldig lenge.
      vi har hatt hunder i over 40 år og jeg visste jo at den var giftig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg