Gratulerer til WWW

Hipp, hipp, hurra! WWW har bursdag!

Tuller ikke. Den er 30 år i dag. Hørte det på nyhetene.

Verdensveven, eller World Wide Web er det vi hyller. Den fortjener en blomst.

Det var den 12.mars 1989 at en mann med navn Tim Berners-Lee presenterte ideen sin for ledere i organisasjonen CERN i Sveits (Den europeiske organisasjonen for kjernefysisk forskning) (kilde: VG) 

Som det videre sies, var allerede datamaskiner over hele kloden koblet sammen, men www gjorde det mulig å dele og lese all tilgjengelig informasjon fra en hvilken som helst datamaskin. Da var “internett” skapt.

Jeg husker godt den første datamaskina vi fikk hjemme. Da var ennå ikke internett “funnet opp”, men det var ikke lenge før det kom.

Så fikk vi omsider dette internettet, og det var revolusjonerende. Det er visstnok også blitt kalt for den fjerde industrielle revolusjon.

Det var veldig spennende. Men det var stor forskjell fra i dag. Jeg husker blant annet at vi måtte følge med på klokka hver gang vi logget oss på, for det kostet, akkurat som å ringe. Å ringe den gang var dyrere enn i dag. Så det ble litt stresspreget bruk av nyvinningen. Vi gjorde det vi måtte, men helst ikke mer.

Tenk så deilig og avslappende det ble å få WIFI. Er konstant pålogga. I hvert fall nesten. Det er jo så mye vi skal utrette ved hjelp av dette vidunderlige verktøyet.

Kan bli for mye også, men jeg er veldig takknemlig for denne geniale oppfinnelsen, og stiller meg i rekkene for å gratulere dagens jubilant.

Det regner jeg med at du gjør også……..

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Dette hadde jeg slettes ikke fått med meg, og det er litt rart å tenke på at det er så lenge siden. Jeg fikk min første datamaskin, en bærbar laptop som jeg arvet etter en venninne. I starten måtte jeg bruke modem som gikk på telefonnettet, og når jeg var pålogget kunne ingen komme igjennom på telefonen. Noe som skapte frustrasjon i heimen, hihi 😉

    2. Ja, henger meg på den! Kan ikke skjønne hva vi gjorde FØR dette. Bare tenk å finne frem til en plass, lure på noe, holde kontakten med andre … alt er mye lettere nå!

    3. Ja jeg henger meg på gratulasjonen. Siden jeg jobba i televerket på den tiden så var nok overgangen fra internt nett til www litt diffus, men jeg husker vi satt på hybelen og ringte opp en maskin vi jobba med prosjektoppgave mot våren 1989.

    4. Gratulasjon fra meg også 😊. Og fryktelig mye bra med nettet, men avhengighet og bevissthet av bruken må en gjerne tenke over. Fin torsdag til deg 😊.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg