Har du altan, balkong, terrasse eller veranda?

Mye rart en skal få spørsmål om, sier du kanskje?
Og jeg finner på mye rart å blogge om 😉

Plantene mine trives nå utpå der, uansett hva det heter 😉
For å helgardere: Her er min balkong-altan-veranda-terrasse 😉

Hva er forskjellen på altan, balkong, veranda og terrasse, da?

Hvis du i det hele tatt gidder å lese videre, skal jeg foreta litt research både for deg og meg, hvis ikke du allerede vet svaret…..
Da gjør jeg det for meg selv 😉

Det var noen som stilte dette spørsmålet til Språkrådet.
Jeg skal nå se hva de svarte. De hadde innhentet informasjon fra  K.M. Viestad: Byggeteknisk fagleksikon, Oslo, 1980.

 

 

 

  1. Terrasse i forbindelse med bygninger er en planert avsats foran fasade. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. Takterrasse er oppholdsrom på flatt tak.
  2. Veranda er åpen eller overbygd oppholdsplass som tilbygg til hus. Tak kan være understøttet av stolper, eller verandaen kan være lukket med store vinduer i veggfeltene, glassveranda. Fra verandaen fører som regel dør inn til stue og åpning eller dør og trapp ned til hage.
  3. Balkong er oppholdsplass på husfasade konstruert som et framspring med golv som fortsettelse av golvet i rommet innenfor. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller.
  4. Altan er også kalt «takterrasse», ikke overbygd oppholdsplass på tak over bygning eller tilbygg. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper.

Mine kommentarer til punktene.

  1. Takterrasse får plutselig lov til å hete terrasse, selv om det ikke er i kontakt med bakken?
    Skal ikke skjønne alt…;-)
  2. Og både terrasse og veranda er tydeligvis på bakkeplan. Det er nok logisk, selv om jeg ikke visste det om verandaen.
  3. Balkong er “oppi lufta” 😉
  4. Og altan er plutselig takterrasse?

Ble jeg noe klokere?

Egentlig ikke. Bare litt.
Jeg har en tendens til å kalle uteplassen min litt av hvert. Det synes blant annet tydelig i mange av blogginnleggene mine.

Men det er kanskje ikke så rart, i og med at definisjonen på de 4 er noe diffus? Jeg synes i hvert fall at det er litt forvirrende.
Så jeg kommer nok til å fortsette med å kalle den for det jeg lyster der og da….

Eliminasjonsmetoden

Men en ting er vel sikkert. Det er ikke en terrasse når den er i fjerde etasje.
Når jeg tenker meg om er det vel heller ikke en veranda.
Det må være en mellomting av noe: Balkong og altan.
Er liksom ikke det heller…..

Er det så nøye. Koser meg utpå der selv om jeg ikke vet hva den helt korrekt heter 😉

Så til det innledende spørsmålet.
Hva har du?

Gjorde det kanskje vanskelig for deg? 🙂

 

 

 

14 kommentarer
    1. Jeg forstår ikke helt hva jeg har🙈😂 kaller det både veranda og mest- uteplassen min💫👌🏼 Ble ikke så mye klokere på de beskrivelsene🙈😅

      Ha en fin sommer på uteplassen din😍☺️✨

    2. Er vel balkong vi har kanskje, kaller det veranda, men det er nok feil etter dette. Det er i 2. etg, og lite krypinn under tak, men åpen. Enkel og grei.
      Her i Gjengstøa har vi tenkt å bygge veranda neste år. Den blir nede på plennivå. 🙂

    3. Jeg har inne-veranda, eller stue kan man kalle det også 😀 Altså ingenting. Bare vanlige rom 🙂 Ble litt forvirret av de definisjonene ja 😀

    4. Jo takk.. jeg har prøvd meg på å diskutere akkurat det der, men fant ut at det får være som det er. Jeg har i alle fall terrasse og den er på søyler da, men på bakkeniva 🙂 dermed basta 😛

    5. Hm og så jeg som trodde jeg visste hva jeg hadde… nå er jeg mer forvirret. Har en platting oppe foran stuen og en altan på andre siden av stuen (siden den er i 2 etasje med tak over). Nede foran soverommet har jeg en terrasse med rekkverk på bakkeplan.., Sommer i Bergen betyr noen dager ute på en av uteplassene men tak kan være en fordel. Fortiden er jeg sør i Tyskland på ferie 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg