Har du altan, veranda, terrasse eller balkong?

Hva er forskjellen på altan, balkong, veranda og terrasse, da?

Hvis du i det hele tatt gidder å lese videre, skal jeg foreta litt research både for deg og meg, hvis ikke du allerede vet svaret…..

Det var noen som stilte dette spørsmålet til Språkrådet.
Jeg skal nå se hva de svarte. De hadde innhentet informasjon fra  K.M. Viestad: Byggeteknisk fagleksikon, Oslo, 1980.

  1. Terrasse i forbindelse med bygninger er en planert avsats foran fasade. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. Takterrasse er oppholdsrom på flatt tak.
  2. Veranda er åpen eller overbygd oppholdsplass som tilbygg til hus. Tak kan være understøttet av stolper, eller verandaen kan være lukket med store vinduer i veggfeltene, glassveranda. Fra verandaen fører som regel dør inn til stue og åpning eller dør og trapp ned til hage.
  3. Balkong er oppholdsplass på husfasade konstruert som et framspring med golv som fortsettelse av golvet i rommet innenfor. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller.
  4. Altan er også kalt «takterrasse», ikke overbygd oppholdsplass på tak over bygning eller tilbygg. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper.

Mine kommentarer til punktene.

  1. Takterrasse får plutselig lov til å hete terrasse, selv om det ikke er i kontakt med bakken?
    Skal ikke skjønne alt…
  2. Og både terrasse og veranda er tydeligvis på bakkeplan, eller nesten…Det er nok logisk, selv om jeg ikke visste det om verandaen.
  3. Balkong er “oppi lufta”
  4. Og altan er plutselig takterrasse?

Ble jeg noe klokere?

Egentlig ikke. Bare litt.
Jeg har en tendens til å kalle uteplassen min litt av hvert. Det synes blant annet tydelig i mange av blogginnleggene mine.

Men det er kanskje ikke så rart, i og med at definisjonen på de 4 er noe diffus? Jeg synes i hvert fall at det er litt forvirrende.
Så jeg kommer nok til å fortsette med å kalle den for det jeg lyster der og da….

Eliminasjonsmetoden

Men en ting er vel sikkert. Det er ikke en terrasse når den er i fjerde etasje. Det hadde jeg da jeg bodde på Hamar, og den ser du bilde av under her, forøvrig dekorert med Barney og blomster.
Når jeg tenker meg om er det vel heller ikke en veranda.
Det må være en mellomting av noe: Balkong og altan.
Er liksom ikke det heller…..

Er det så nøye. Koste meg utpå der sjøl om jeg ikke visste hva den helt korrekt kaltes.
Her jeg bor nå, i Oslo, mener jeg nå ganske sikkert at jeg har en terrasse. Men hvem vet…..
På det øverste bildet sitter nå uansett Barney og ser ut gjennom døra som fører ut til min terrasse. Kaller den det, jeg….

Så til det innledende spørsmålet.

Hva har du?
Gjorde det kanskje vanskelig for deg? 

 

 

10 kommentarer
      1. Fint at du vet hva du har 😉 Men alle klarer vi oss sikkert fint på uteplassene våre uten å vite hva de egentlig heter 🙂 Heldige er vi som har en uteplass i hvert fall!

    1. Ble litt klokere. Har en veranda oppe i 2 etasje. Utgang fra soverommet. Nede har vi en stor terrasse, med trapp ned til bakkeplan. I går var jeg i 5 etasje på en liten balkong på sykehuset. Besøkte min ektefelle som ligger på sykehuset.

    2. Hihi, ble vel kanskje ikke så mye klokere 🙈 Jeg har balkong og bruker det navnet, i mens andre naboer som har det samme som meg kaller det veranda 😉 Ønsker deg en fortsatt fin midtiukendag, klem 🤗

      1. Ja, forvirringen er total, men samma det, bare vi kan sitte utpå det vi har utafor veggen😂 Ha en fin dag. Nå har regnet kommet, og Tons of Rock dundrer oppå sletta her…..

    3. Hehe, kan være forvirrende, ja. Det som er helt klart, er at terrasse er på bakkenivå (av “terra”). Ellers tenker jeg at det kan være litt hips om hap 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg