Har du spist dette?

På 50-tallet var det yndlingsretten min. Den lille magen var umettelig. Mora mi lagde deilig klubb og duppe. Det er nemlig den retten det dreier seg om. Dagen etter kunne jeg få snusen i at naboen skulle ha dette på menyen. Jeg ble invitert, for det hadde vel ryktes at 6-åringen var klubbogduppe-kjenner. Jeg husker det godt.

Du skal snart få vite hva denne rariteten egentlig er, hvis du ikke allerede vet.

Klubb heter det på Hedmarken, og kanskje andre steder? Det kan også hete raspeball, kumle, komle, kompe, potetball, klot, ball og kanskje enda flere navn?

Da vet du kanskje hva det er.

Så var det duppa, da. Det er nok mer stedsavgrenset. Duppa jeg snakker om er brun. Ikke brun som i brun saus, men brun på grunn av møssmør/surost.

Jeg bodde i Løten i barndommen. Løten meieri produserte surost. Finnes ikke i vanlige dagligvarebutikker lenger. Tror at det kun er noen gårdsysterier som lager det. Husker fortsatt lukta da det ble produsert. Deilig. Og frisk, ganske syrlig brunostsmak. Smakte fortreffelig. Denne lagde mor duppe til klubben av.

Jeg kom over klubb, eller komler/raspeballer som det sto på etiketten. Lå i 40%-disken på butikken. Rabatt altså. Hjem å prøve. Så etter mange 10-talls år skulle det bli klubb og duppe igjen.

Hadde lave forventninger, for hadde ikke surost. Fram med brunosten, meierismøret, melk, prim, litt sukker og eddik. Varmet opp i gryte og vispet sammen. Ble litt blek, så hadde i noen dråper sukkerkulør.

Men overraskelse for meg! Kjempegodt! Og skikkelig «flashback to the 50th».

Skepsisen med mangel av surost ble blåst vekk pga eddiken! En teskje eddik ga nesten samme smak. Smart!

Neste gang skal jeg lage klubben sjøl. Da må jeg raspe rå poteter, ha i litt kokte poteter, rugmel og salt. Lage deig og forme baller/klubber. Kokes i vann ca 1/2 time.

Serveres gjerne med stekt bacon eller flesk. Tror ikke mor brukte det, men høres godt ut.

Tine sitt bilde av klubb, duppe og flesk.

Da kan jeg lage stor porsjon og invitere noen på denne husmannskosten.
Oppskrift klubb og duppe Tine kjøkken.
Bildet er også lånt fra Tine kjøkken sin oppskrift om klubb og duppe.
Og en annen innrømmelse: Jeg har lånt noe av teksten fra mitt tidligere blogginnlegg for noen år sida. Man må jo være ærlig på slikt😉

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg