Har fått vårkåpa på

Bartrærne mine på balkongen er grønne hele året. De kalles vel derfor også vintergrønne planter. For de går ikke skikkelig i dvale og ser døde ut som de bladfellende planter og busker.

Trær kan jeg vel egentlig ikke kalle de jeg har. Men de har potensiale til å bli trær noen av dem. Enn så lenge har de passende balkonghøyde.

Nå har de vært gjennom en vinter med forholdsvis mye snø og kulde. Jeg vet ennå ikke om det har gått bra. Det ser jeg først når frosten er borte i pottejorda og røttene våkner.

Sola gjør godt for plantene også. Det er et MEN. Vårsola kan være så intens og varmende at  de grønne nålene kan ta skade av strålene. Og det er på grunn av at røttene fortsatt står i en isklump av jord. Det er egentlig logisk, for de har ikke mulighet til å få vann og næring fra en isklump. Det over jorda vil ut av dvalen, men kan ikke på grunn av at det under jorda fortsatt er i dyp søvn.

Da må vi hjelpe til. Derfor har jeg lært at jeg må dekke til med strie mot solstrålene. Det skal hjelpe visstnok. Det har hjulpet før om åra, så håper det samme i år. Nå har jeg for lettvinthets skyld bare dekket til på solsida. Burde være bra nok.

Så står de nå der med åpen vårkåpe og ser fram til mer sol, varme, vår og sommer.

Og under her ser du plantene i vinter- og sommerutgave.

Jeg har forresten et tidligere innlegg om disse plantene. Se HER.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Så deilig at det går mot vår nå 🙂 På verandaen vår kan det bli i overkant mye sol for plantene (om det er en sommer med sol) Så jeg har bare et par store krukker og bytter heller litt oftere.. Men prøver jo selvsagt å ta vare på det da..og å dekke til litt for sola er nok smart 🙂 Fin kveld til deg 🙂

    2. Så flink du er som tenker på å pakke inn småtrærne. Tror jeg aldri hadde tenkt på det, men nå husker jeg det hvis jeg får slike 🙂 Synes du virker til å være god på dette med planter, med tanke på noen av de tidligere innlegga dine også.
      God kveld til deg!

    3. De klarer seg ute på vinteren hvis du har plantet dem i en romslig potte, og pakker dem inn som du har gjort. Jeg har hatt forskjellige bartrær på balkongen, og det var ikke noe problem. De likte seg ikke fult så godt når sommeren og det ble veldig varmt.

      Deilig at det våren tar mer og mer grep ute 😊

      1. Ja, de har forholdsvis romslig potte, men er selvsagt vanskeligere når de er i potte, i forhold til i jorda på bakken. Derfor er det fint med snøen som kommer. Måker den opp rundt pottene.

    4. Likte best sommerutgaven jeg! 🙂 I sommer, som det var så sykt varmt her over lang tid, daua to av mine store thujaer som sto i potter. Litt kjipt. De var helt brunsvidde da vi flytta hjem fra hytta. Og sånn står de enda. Litt flaut … men de tok seg fint ut i mørket med julebelysning på. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg