Hva er spesielt med denne kirka?


Domkirken i Mariestad får et lite innlegg her på bloggen, sjøl om jeg ikke er spesielt religiøs. Men jeg liker å se på fine kirkebygg både inni og utapå der jeg ferdes i verden. Mye bra arkitektur og kunst. Vi gikk ikke inn i denne kirka, for så interessert er jeg ikke. Ville nok garantert ikke kommet like høyt opp på skjønnhetsskalaen som de jeg så i Roma.


På de to øverste bildene er vi på vei over brua inn mot Mariestad sentrum, hvor du ser domkirka i bakgrunnen.

Domkirka ligger i Gamlebyen i Mariestad, Gamla stan


Her skimtes domkirka bak ett av de fine husa i gamlebyen👆Og vi har kommet litt nærmere helligdommen👇


Men hva er spesielt med denne?
Gammel er den, men det er det flere kirker
i verden som er. Domkirken her er fra 1500-tallet. Starten på reformasjonen, altså. Men det helt spesielle er at det er en Domkirke uten biskop.
Det er visstnok litt rart, sies det. Du kan lese om bakgrunnen for dette ved å klikke deg inn på linken over her, hvis det skulle være spesielt interessant….. Hvis du fortsatt er interessert; her er kriteriene for å bli kalt domkirke.
Nå lærte jeg mye nytt sjøl også, i og med at jeg måtte Google litt på grunna av bildene jeg tok av kirka😅

6 kommentarer

Siste innlegg