Hva har dette med en bloggerkollega å gjøre?

Det er lysestaker som jeg har arvet etter min mor og far. Jeg husker veldig godt at de ble brukt. Sto på salongbordet i finstua. Oppå en hjemmehekla duk på det blankpolerte teakbordet. Slutten av 50-tallet.
Men var nok med inn i 60-tallet også. Og enda lenger. Nå er det jo 2023, så de har hengt med hele tida uten å få en skramme. Fra 2000-tallet skal sies at de har fått en mer anonym tilværelse enn hos mine foreldre. De vart satt bort i et skap. Og de var med på opptil flere flyttelass.
♦️
Så hadde det seg slik at de havna i ei kasse nedi kjellerboden her. Den berømmelige kjellerboden med oversvømmelse. De overlevde det også, for de sto høyt oppe på ei hylle. Nå har de fått komme fram i lyset igjen. Står på stuebordet på vent.
♦️
På vent for hva? Vurderer å legge ut for salg på Finn.no, for er så i siget  med annonseprodusering der for tida. Men må kartlegge litt. Hva er dette slags lysestaker egentlig?
Under stakene står inngravert KK. Og det har jeg funnet ut hva betyr.
Se bare her. Setter inn link til Kråkerøy Keramikk.
♦️
Dette låter jo kjent på en eller annen måte. Og jeg fant det ut. Det er jo der blogg-kollega Solliv bor. Ikke på fabrikken, men i hvert fall på Kråkerøy. Hun har mange fine blogginnlegg fra bostedet sitt. Her er ett av innleggene hennes om dette. God morgen Kråkerøy.
Gå gjerne inn for å lese mer av henne. Hun har en fin blogg, Solliv.
♦️
Men hva gjør jeg? De passer faktisk ganske bra inn sånn fargemessig med resten på stua mi, men de er litt spesielle, for hullene hvor lysa skal stå, er litt for små for de vanlige lysene jeg får kjøpt i dag. Var lysene annerledes på 50-tallet?
Men så har de litt nostalgisk verdi for meg, så tror jeg beholder dem. Dropper å selge, for får nok ikke så mye for dem heller. Kan jo fungere som pyntegjenstander kanskje, med eller uten lys. Ellers så havner de i et skap igjen……

 

8 kommentarer
    1. Så vakre. De må du ta vare på. Er det hull helt til bunnen i stakene? Om det er det, kan du sette noen tørre strå eller tynne kvister i dem. Men går du til en velassortert butikk får du tak i lys som passer. Kjøper du stearinlys uten sånn glasur utenpå, kan du lett skjære av litt i bunnen på lyset så de passer. Kos deg med dette minnet.

    2. Takk for link.
      Dette er populært og mange samler på denne keramikken. Jeg har ikke funnet noe. Og prisene er ganske høye.
      Sjelden å se på loppis eller markeder. Oppkjøpere plukker vel med seg. Dessverre har ikke jeg noe og heller ikke arvet noe.
      ..
      Spesielt, litt stygt og pent på en gang synes jeg. Når man googler bilder.
      Du hadde fine ting her, DET må brukes.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg